cursus recht

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri May 19 00:21:01 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

w.t. jouwstra wrote:

>Hein,
>
>Ook voor jou een cursus recht!

Jeetje, alweer. Zat al vier jaar te ploeteren op de UvA!

> Het voorwaardelijk opzet is een heel
>duidelijk, afgebakende juridische entiteit. Geen moeilijke woorden
>gebruiken, als je de portee niet begrijpt.

Maar welke portee begrijp ik niet? Voorwaardelijke opzet is een opzetvorm die veel wordt gebruikt bij economische delicten, maar ook bijvoorbveeld bij verkeersdelicten en/of geweldsdelicten.. Laat ik het duidelijk maken: als ik met 140 km p/uur een dorp door scheur en ik rijd een toevallige nachtelijke voetganger door, dan zeg ik tegen de rechter: maar het was geen opzet. dan zegt de rechter tegen mij: meneer van der Laak, dat kan wel wezen, maar u reed 140 km/u door de bebouwde kom en u nam daarmee de anmerkelijke mans willens en wetens op de koop toe dat iemand kon doodrijden. U nam opzettelijk dat risiko! En dat is voorwaardelijke opzet, ik heb Remmelink nog op nageslagen! Welnu, met een beetje fantasie kan je dat ook toepassen op iemand die willens en wetens de aanmerkelijke kans op de koop toe neemt dat door zijn/.haar toedoen een ander gedood wordt.
Of moet ik nu écht naar jouw cursus?
Cor vd Laak, kritisch D55 lid.