Politiek incorrecte observaties

Wed May 17 16:53:51 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Precies, als iemand te hard reed om niet gedood te worden,
een ernstig ongeval nette voorkomen, niet vermoord te worden,
of omdat er een andere noodsituatie was en niemand op de weg
laat staan in gevaar, dan hef je die boete die keer niet.
Sterker nog, als iemand nog nooit of al tig jaar nooit te hard reed,
wijs je eerst eens op de overtreding en waarschuw je.
Pas de tweede keer hef je de boete wel.

Bij formele fouten die geen materieel bedrog, overtreding,
of crimineel gedrag betekenen, herstel ja altijd de formaliteit.
De formaliteit zoals namen en nummers en meer
is slechts een hulpmiddel waarin je de werkelijkheid
probeert vast te leggen, en niet andersom.
Je past de werkelijkheid niet aan aan de formaliteit.

De spellingsregel 50 eurobiljetten is zo'n fout.
De spellingsregel is fout want kan de werkelijkheid niet eenduidig dekken.
Je kan immers geen werkelijkheid creëren waarin geen aantal biljetten
voorkomt
gelijk aan de waarde van het biljet.
Ons strikt houden aan logisch inconstitente formaliteiten is belachelijk.
Ons strikt houden aan regels die iets regelen wat niet aan de hand is ook.
Een stel regels handhaven dat de oplossingsruimte leeg maakt is belachelijk.
Maar ook uitermate schadelijk.
Het betere mag nooit onmogelijk gemaakt door regels die het beste eisen
op alle deelaspecten waarop regels per regel zich nou eenmaal beperken.