Politiek incorrecte observaties

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed May 17 16:50:45 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> Het meest kenmerkende aan D66 is nou juist dat het altijd bereid is om
> compromissen te sluiten.

Zo kan je het noemen, maar compromissen sluiten hoort bij
coalitievorming, dus ik vraag me af of dát het meest kenmerkende van D66
is. Wat ik zelf observeer: het D66 van de huidige partijtop is een
partij die al te graag compromissen sluit om een plaats in het bestuur
te verkrijgen en te behouden. een soort oppositie-fobie. Als het aan mij
zou liggen: deze lijn rigoreus verlaten.

> (knip)
> Het andere uiterste is een getuigenis partij. Die zal zelden regeren,
> en weinig bereiken. Maar de handen blijven schoon.

Dat hoor ik vaker, maar beste Bart, dat getuigt toch ook van enige
minachting en/of onderwaardering voor de oppositierol. Als oppositie kan
je óók veel bereiken, als medewetgever, als controleur, als
aanzwengelaar van het debat, als stem van je achterland. wat mij betreft
dat D66 in de oppositierol misschien zelfs meer bereikt, eenvoudigweg
door het beter handhaven van het eigen karakter.  Maar dat is koffiedik.

> Ik heb net betoogd dat wetten altijd een gebrekkig model zijn van de
> werkelijkheid. Toepassing moet daar rekening mee (kunnen) houden.
> Formalistisch is: zonder rekening te houden met individuele
> omstandigheden. Automatisch, zoals een flitspaal bekeuringen genereert.

Ons recht houdt altijd rekening houden met persoonlijke omstandigheden,
maar slechts via de rechter. Ik was gisteren in Leiden. Ik was drie
minuten teblaat bij m'n auto. De hele morgen had ik betaald geparkeerd,
maar door een onvrijwillig oponthoud kwam ik drie minuten te laat bij
m'n auto en daar stond een parkeerwacht. Boete. Maar meneer....ik kan
perfect aantonen dat er overmacht was en dat het écht onredelijk was.
BOETE!! Zo werkt dat. Geen persoonlijke omstandigheden, geen bijzondere
behandeling. te laat is te laat. Verdonk is die parkeerwachter.
Leugen=leugen.