Hirsigate: Tweede Kamer (en alle ASO-wetten) is (zijn) ongrondwettelijk

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Wed May 17 03:27:14 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dit debat, Henk, ging over de vraag of de minister al dan niet eigen
afwegingsruimte had. De stelling van Verdonk was dat ze die niet heeft, dat
het enige dat zij kon doen (in het geval van een verkeerd opgegeven identiteit
en geboortedatum) dan constateren dat het rechtsgevolg van de eerdere
naturalisatie komt te vervallen, oftewel dat haar Nederlanderschap nooit heeft
bestaan, nietig is verklaard.

Zij baseert zich op een arrest van de Hoge Raad. Maar dat arrest geeft wel
degelijk ruimte aan de miniser tot die eigen afweging te komen, omdat het
arrest bepaalt: 'behoudens bijzondere omstandigheden'.

Daarin zit de ruimte, vindt de hele Kamer (met uitzondering van Nawijn, en de
LPF). Verdonk heeft bij hoog en bij laag vastgehouden dathet niet zo was, maar
is uiteindelijk, in derde termijn, gebogen voor het oordeel en de wens van de
Kamer om (alsnog) te komen tot een zorgvuldig (ander) besluit. En het
Nederlanderschap van Ayaan is niet nietig, in ieder geval nog niet.

En overigens, die 'behoudens bijzondere omstandigheden' gelden natuurlijk niet
alleen voor Ayaan, maar voor alle soortgelijke gevallen.