Geestige bijkomstigheid: AHA schoolvoorbeeld van naturalisatie op IND-site

Sun May 14 11:04:48 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Imigratie en Naturalisatiedienst (IND)
Datum: 2006 ?
Opm:   Hieronder staat dat AHA geboren is in 1969 en niet in het jaar dat
       in haar paspoort staat (1967). Op,
       http://www.ind.nl/nl/inbedrijf/nederlanderworden/WiekanNederlanderworden.asp
       staat tevens dat ze bij haar naturalisatie haar geboorteacte heeft
       moeten tonen. De IND *weet dus* dat AHA bij haar naturalisatie tot
       Nederlander gelogen heeft (of AHA heeft haar geboorteacte vervalst).

IND in bedrijf - Nederlander worden
-----------------------------------
'Als Nederlander voel ik mij verantwoordelijk voor de samenleving'

Ayaan Hirsi Ali werd in 1969 geboren in Somalie. Zij kwam in 1992 als
vluchteling naar Nederland en verruilde in september 1997 haar Somalische
nationaliteit voor de Nederlandse. Sinds 2002 is zij Tweede Kamerlid voor
de VVD. De keuze voor het Nederlanderschap was een hele bewuste, waar zij
lang over heeft nagedacht.

Leren van de geschiedenis

"In de tijd dat ik Nederlander wilde worden mocht je niet tegelijk Somalier
zijn en Nederlander worden. Ik heb er dus echt over moeten nadenken. Ik dacht,
ik ben nu hier, dit wordt mijn thuisland, ik ga deel uitmaken van deze
gemeenschap en wil me vanaf het moment dat ik Nederlander word niet meer als
een buitenlander gedragen.

Ik wilde me in deze samenleving verdiepen. Hoe is die ontstaan? Wat
betekent het Nederlanderschap en de rechtstaat? Hoe zit het met principes
als gelijkwaardigheid tussen man en vrouw en vrijheid van meningsuiting en
hoe is dit hier tot stand gekomen? Daar ben ik over gaan nadenken.

In het verleden hebben Nederlanders vreselijke dingen gedaan. Ze hebben
bijvoorbeeld de apartheid in Zuid-Afrika bedacht, hebben een geschiedenis
van kolonialisme met bijvoorbeeld de politionele acties in Indonesie,
vreselijk. Ik dacht 'wat moet ik met die geschiedenis? Afschuwelijk! Ik kan
de schaduwkanten ervan nooit ontkennen, maar ik kan wel steeds leren en mij
bewust zijn van de goede dingen van Nederland; van het principe van de
rechtstaat en de democratie.

Toen ik mijn eerste paspoort in mijn handen had dacht ik, nu ben ik echt
Nederlander. Ik voel me nu verantwoordelijk voor de hele samenleving en
ook voor de geschiedenis en de dingen die Nederland hierin niet goed heeft
gedaan.'

Te vrijblijvend

'Je krijgt als nieuwe Nederlander heel veel rechten. Je mag niet alleen
stemmen, maar ook zelf meedoen aan het besluitvormingsproces. Ik heb
bijvoorbeeld Tweede Kamerlid kunnen worden. Natuurlijk kun je als
buitenlander een beroep doen op onze verzorgings- en rechtsstaat, maar als
je Nederlander bent, dan ben je ook verantwoordelijk voor het geheel, dan
ben je er echt onderdeel van geworden. Ik vind echter dat mensen nu te
snel Nederlander kunnen worden.

Mensen denken te veel 'ik hou mijn cultuur, mijn manier van denken en doen
en ik word ook Nederlander'. Nederlander worden mag echter niet
vrijblijvend en instrumenteel zijn. Het kan niet zo zijn dat mensen
denken, met een Nederlands paspoort kan ik mooi reizen, maar voor de rest
voel ik niets voor Nederland.

Ik denk dan ook dat een ceremonie op het moment dat je Nederlander wordt
op zijn plaats is. Je belooft dan de grondwet te respecteren en wordt
gedwongen om na te denken over wat Nederlander worden inhoudt. Want het
principiele ontbreekt nu totaal.'

--------
(c) 2006 Ministerie van Justitie