Cartoon-inconsistentie

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun May 14 11:25:22 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

> In *naam* van de staat, dat is dus iets anders.

Nee, de STAAT vervolgt. Het OM is een instituut dat behoort bij de
Staat. WIKIPEDIA zegt over de staat:
(quote)"Vanuit juridisch standpunt kan men het begrip *staat* definiëren
als "geheel van instellingen en regels die het gemeenschapsleven van een
groep individuen in een vastgelegd territorium
</w/index.php?title=Territorium_%28soeverein_gebied%29&action=edit>
bepalen". De politicologische </wiki/Politicologie> definitie luidt:
"een gecentraliseerde organisatie die in een afgebakend territorium
beschikt over een overwicht aan machtsmiddelen
</w/index.php?title=Machtsmiddelen&action=edit>".(unquote)

Lijkt me duidelijk: het OM behoort bij het "geheel van instellingen" en
het vervolgen behoort tot het "overwicht aan machtsmiddelen".

> In de USA noemen ze het "The people" versus de verdachte.
>
> Correct. Dus niet ''The state'' vs de verdachte.

De 'people of the united states" heeft zich georganiseerd in het
instituut Staat (of liever meervoud: Staten). Daarom spreekt met in de
US ook wel eens van "The United States versus ...(verdachte)". Volk en
Staat zijn, met name in de VS vaak parallelle begrippen.

> Trias politica heeft er geen bips mee te maken.
>
> Weldegelijk, preutse Hein.

Geen achterwerk, beste Muijz. De Trias Politica (scheiding van machten)
is een *ordeningsprincipe* van een democratische overheid. Een
wetgevende, een uitvoerende en een rechtsprekende macht. De opsporing en
vervolging van verdachte heeft geen zitvlak te maken de ordening van de
overheid. In de VS: checks and balances. Het is de verhouding tussen de
eerder genoemde instellingen van de overheid. Niet tussen overheid en
burger. Misschien goed om de edele Heer Secondat de Monstesquieu er nog
eens op na te lezen.