Rookgordijn

dirkie geensloof at YAHOO.COM
Thu May 11 10:23:52 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart we gaan er maar even tussenin, dat je het niet
met mij eens bent bewijst niets..
Integendeel zou ik zeggen

--- Bart Meerdink <bm_web at kpnplanet.nl> wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> raakt
> accijnzen
> jaar
>
> Is overigens in al onze buurlanden grofweg
> hetzelfde.

2 wrongs don't make a right. De wereld is namelijk NOG
groter dan de buurlanden, minus Luxe-burg natuurlijk.

(Denk eens in als NEderland haar accijnzen op benzine
had gelaten wat ze in de 60tiger jaren was. Waar je
benzinebonnen kon/moest kopen voor Italie en
Frankrijk.
Dan had 'onze' industrie in 2004/2005 gedraaid als een
tierelier......)
Om over het verkwanselen van onze "non-renewable
recource gasbel" nog maar te zwijgen!!! Het hele
hollandse autopark had voor vele jaren goedkoop en
onafhankelijk op die 'schone' energie kunnen
rijden!!!!

> overmatige
> De
> termijn
> dus
> concurrentie
>
> Lenny/Dirkie,
>
> Kritiek op de uitgavenkant van de overheid staat
> los, vind ik, van de
> discussie over accijnsen. Want of je nou voor een
> grote of een kleine
> overheid bent, je houdt de keuze in welke mate je
> accijnsen toepast.
Probeer jij dan maar eens een grote overheid van
weinig geld te draaien. Of een huishouden....
Inkomen staat nooit, zonder konsekwenties, los van
uitgaven

> Maar belangrijker, je gaat geheel voorbij aan dat
> accijnsen de
> consumptie sturen via het prijsmechanisme. En dat
> dat inderdaad effect
> heeft staat buiten kijf (vgl. auto's gebouwd in in
> de VS met die in
> Europa of Japan).

???????

> Durdere energie betekent dat men er zuiniger mee
> omgaat (isolatie
> bijvoorbeeld), duurdere tabak betekent dat minder
> mensen roken en dat
> degenen die wel roken dat minder doen. Het werkt wel
> degelijk.

Het werkt niet. Schaarste creerd zuinigte.
Kunstmatige "schaarste" door belastingen is een
non-starter....en iets geheel anders.
Een interessante vraag:
1. Hoeveel mensen zijn hun verslaving de baas geworden
door verhoogde accijnzen....hahahaha
2. Enne hoeveel verslaafden roken minder per dag
vanwege verhoogde accijnzen. Vraag maar eens aan ger
die rookt geloof ik nog...
Hoeveel minder hij nu rookt vergeleken bij pak weg 10,
20 jaar terug vanwege de verhoogde accijnzen.
You Bart, are buying into the bullshit!

> Tenslotte, hogere belastingen (dwz een lager
> tekort), van welke soort
> dan ook, drukken juist de inflatie want men heeft
> minder te besteden.

Wiens tekort? De consument, en daar gaat het hier
over, verlegd tijdelijk zijn bestedingen van b.v.
kleren voedsel, uitgaan, etc, om de hogere accijnzen
te kunnen betalen. En wordt dan geheel of gedeeltelijk
gecompenseerd door het bedrijfsleven d.m.v. inflatie
veroorzaakte looncompensatie. Vandaar dat het reeele
gezinsinkomen van 1974 tot pakweg 1996 hoegenaamd niet
gestegen is.!!!!

> Ook het bedrijfsleven maakt daardoor minder winst
> (dus ook minder
> loonsverhoging). Lage belastingen kunnen daarentegen
> natuurlijk de
> economie doen oververhitten (inflatie).

Inderdaad de winst van het bedrijfsleven wordt
aangetast, zij verhoogd nolens volens haar prijzen en
verliest haar internationale concurrentie positie.
Fully bad thus!
Mijn God sinds wanneer kunnen lage belastingen een
economie oververhitten?
Bart wordt teruggezet naar economie 100. Hij gaat naar
de gevangenis en krijgt geen 200 euro!

> groetjes,
>
> Bart

lenny als monopoly-ist