Kafka revisited

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Wed May 10 12:28:36 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

mede opvarenden,

ik heb mijn vraag aan dirkie over wat kafka nou was maar even zelf
opgezocht:
leve het internet!

een piker is:

n. Slang
A cautious gambler.
A person regarded as petty or stingy.
[Possibly from Piker, a poor migrant to California, after Pike County
in eastern Missouri.]

en, ja. dat klopt kafka was een piker.

net als ik ooit.
en soms voel ik me dat weer, als ik op een discussielijst blijkbaar
geen respons kan opwekken, zelfs niet op een directe vraag. :(

Op 10-mei-2006, om 0:56 heeft dirkie het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Dat laatste heb ik in zijn algemeenheid geen kijk op.
> Het gaat in ieder geval niet op voor Amerika waar de
> ambtenaren, grosso modo, een stapje extra doen om iets
> voor elkaar te boksen.

van generalisaties wordt niemand wijzer.
(ook deze bewering is een generalisatie, dat weet ik)

> Dit NEderlandse
> Consulaat-Generaal in Los Angeles is in alle opzichten
> onbereikbaar. Zoals ook Mark Giebels hier reeds
> memoreerde.

zal vast wel ooit zo zijn geweest. of niet. of soms.

enne, met dank aan henk elegeert:

> Please note: the Netherlands is a small and overcrowded country.
> Housing shortages and unemployment are acute problems. The
> government wants to be able to guarantee that all foreigners
> admitted to the country will enjoy equal status and have the best
> possible chance of self-fulfillment. Admitting too many foreigners
> would threaten those efforts. Given this cautious policy, only
> small numbers of foreigners are granted permission to stay in the
> Netherlands for a prolonged period.

kijk even op de wereldbol naar de usa en naar nederland, en denk aan
de derde generatie geitenhoeders die zich hier in amsterdam en
rotterdam kapot vervelen en rotzooi trappen, en vergelijk dat met de
brave wetback in de usa (ook deze generalisatie klopt niet, weet ik).
dat plaatst de nederlandse migratie ambtenaar die complexe regeltjes
moet toepassen in een ander licht. wellicht?
wat niet wegneemt dat de p.r van de ambassade bij dirkie te wensen
overlaat als ze de klanten geen antwoord op hun brieven etc geven of
anderszins onbereikbaar zijn.
that stinks. of course it does!

> BTW
> Het dependance Consulaat in San Mateo heeft nog steeds
> niet terug gebeld, niet dat ik daar ook maar enige
> hoop op had...

maar heb je al vinnige mails/brieven naar die consulaten geconcipieerd?
met een kopie naar een of twee nederlandse kwaliteitskranten?
je doelgroep leest die kranten nl, en hun werkgevers ook.
maar misschien is het verstandig om even te wachten tot je
amerikanischer freund zijn reispapiertjes in handen heeft. ;)

> De algemene bureaucratische verloedering zal er wel
> voor gezorgd hebben dat deze attitude ook andere
> Cosulaten niet vreemd is. Dat mag je gerust
> stemmingmakerij noemen. Mijn ervaring in het verleden
> was ook geheel anders. Er was echter altijd al een
> zekere arrogantie, de secretaresse etc. mochten soms
> aan de macht ruiken ;-)

dat is een verschijnsel dat me ook bekend voorkomt, en niet alleen
van secretaressen (sic!) een woord dat ik altijd zo schrijf:
secretaresse (m/v).
seksisme in de taal lenny/dirkie. vraag er je neerlandica vrouw naar,
die zal wel weten waar ik het hier over heb,

> Net echt!

net echte secretaressen (m/v)? net echte macht? net echt dat ze een
neus hadden om mee te ruiken?

in dit stukje staan vier vragen.

in mijn wereld is het niet erg beleefd om die te negeren, lenny/dirkie.

en mijn slotvraagjes: ik vind je keuze van namen best wel spannend.
hoezo lenny? hoezo dirkie?

met zeer vriendelijke groet, elma
(former refugee, stowaway in this virtual d66 boat, piker, and very
much a minority here, which feels a bit lonely sometimes.)