Dat roken toch zeg

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed May 10 10:16:05 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 5/10/06, Bart Meerdink <bm_web at kpnplanet.nl> wrote:
> Vrijzinnig is niet: labeltje 'paternalistisch' plakken. bah zeggen en
> voldaan achteroverleunen over je ferme standpunt.

Ach Bart, deze discussie laait iedere keer op tussen ons, dus dat laat
ik voorlopig maar even liggen...ons meningsverschil is ondertussen wel
duidelijk op dit punt.

> Kan toch allebei?

Dat kan, maar daar ben ik dus niet voor.

> Stel concreet eens wat voor, trouwens?

Ik vroeg Bert een discussie in de TK te starten over grenzen aan de
taak van de overheid om de gezondheid van burgers te bevorderen. Als
aanzet gaf ik mijn eigen kaders. Concrete voorstellen passen daar niet
in, kunnen slechts nuttig zijn als voorbeelden voor verduidelijking.

> Kan ook, maar ik heb nooit gelezen dat dat erg effectief was...

Effectief voor wat? Het doel dat *ik* wil bereiken is dat burgers niet
ongeinformeerd bloot worden gesteld aan gevaren. Ik noemde laatst
kunstmatige zoetstoffen, die vermijdt ik zelf, omdat ik ze (nog) te
risicovol vindt. Daar ligt een taak voor de overheid om actief de
burgers te informeren. De SP en van Buitenen pakten dit onderwerp
laatst ook op trouwens.

> Nou wat raar, die QALY berekeningen zijn nou toch juist een maat voor
> hoe succesvol het overheidsbeleid is? Ik kan je niet volgen.

En tegen dit soort KPIs voor de overheid verzet ik me dus... Bert ook
blijkt uit zijn reactie. Het ministerie echter niet. Vandaar dat ik
het nuttig zou vinden om nu eens over die kaders te discussieren. Wat
voor kaders stel jij voor?

> Is het begrip QALY (Quality adjusted life years, een winst van 1 QALY
> staat gelijk aan een extra jaar leven in goede gezondheid) te abstract
> misschien?

Nee, te dogmatisch als performance indicator...

Groeten,
Mark Giebels