Dat roken toch zeg

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed May 10 09:47:59 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Dat RIVM rapport is walgelijk paternalistisch, het gaat al fout bij de
> doelstellingen... Vraagje aan Bert. Zou je niet eens een debat in de
> TK kunnen initieren over de vraag of het wel de taak van de overheid
> is om het gedrag van burgers bij te sturen zodat men 'gezonder' gaat
> leven?

Vrijzinnig is niet: labeltje 'paternalistisch' plakken. bah zeggen en
voldaan achteroverleunen over je ferme standpunt.

Vrijzinnig is iedere keer weer alle voors en tegens naast elkaar zetten
en de balans opmaken.

Er worden een hoop kosten gemaakt in de zorg voor elke maand extra dat
iemand gezond kan leven. Oplappen van wat versleten is, genezen of in de
hand houden van allerlei aandoeningen, zorgen dat mensen ondanks
beperkingen toch zelfstandig kunnen blijven wonen, enz. Duur duur duur.

Maar als tegen lage kosten veel meer nuttig effect bereikt kan worden,
dan wordt dat getorpedeerd alleen omdat het 'paternalistisch' zou zijn?
Dat vind ik nogal dogmatisch. Weeg gewoon netjes af wat de voordelen en
de nadelen zijn.

Makkelijker kunnen kiezen voor roken betekent wel dat veel meer dure
zorg nodig is alleen om per saldo een pas op de plaats te maken qua
gezonde levensduur.

> Laat de overheid er daarentegen voor zorgen dat:
> - De openbare ruimte zo min mogelijk wordt vervuild door burgers en
> bedrijven zodat de gezondheidsrisicos voor de samenleving zo klein
> mogelijk zijn.

Kan toch allebei? Stel concreet eens wat voor, trouwens?

> - Dat gezondheidsrisicos van producten bekend zijn bij een breed
> publiek (met het doel van informeren, niet bijsturen van
> consumentengedrag).

Kan ook, maar ik heb nooit gelezen dat dat erg effectief was...

> En laat die QALY berekeningen dan maar over aan die paar calculerende
> burgers of gezondheidsmissionarissen....

Nou wat raar, die QALY berekeningen zijn nou toch juist een maat voor
hoe succesvol het overheidsbeleid is? Ik kan je niet volgen.

Is het begrip QALY (Quality adjusted life years, een winst van 1 QALY
staat gelijk aan een extra jaar leven in goede gezondheid) te abstract
misschien?

Bart