Big Brother BOA's (was: hondenpoep en zo)

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed May 10 04:12:33 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert schreef:
> De hele Kamer verder voor, Henk.

Afschuwelijk, Bert. Mare welke wet betrof dat dan precies?

> De enige die na afloop naar me toekwam, omdat het haar was opgevallen
> dat ik in mijn eentje tegen had gestemd, en het vervolgens maar eens
> was gaan lezen, en die toen vond dat ik groot gelijk had, was de
> betreurde Karin Adelmund...

Karin Adelmund overleed op 21 oktober 2005, Bert. Enige dagen ook voor
ik met haar kennis zou gaan maken. Erg jammer, want had haar graag
willen leren kennen, ook als voorzitter commissie voor het integratiebeleid.

Het moet dan dus een wet geweest zijn van voor die tijd.

> Dank voor je uitgebreide documentatie, Henk. Vooral die tekst van de
> Raad van State is erg goed!

Bedoel je het advies? Eens. Het maakt het voor gemeentebestuurders
mogelijk zelf voor wetgevertje, rechtertje en uitvoerdertje te gaan
lopen spelen, namelijk. Lekker handig.  Het voorbeeld  (botervlootje)
dat je gaf is illustratief. Ze hebben die ouwe 74 jarige nog eens een
lesje geleerd !! En waar kwam het botervlootje nu vandaan?  Trias
politica? Ach ......

Of bedoel je het gedeelte bij de inleiding van het jaarverslag?

> Overigens: ik heb ook niet veel met decentralisatie als ideologie

In de verdeling van taken in de richting van lagere niveaus tbv.
implementeren van Europees beleid soms ook niet te vermijden. Echter,
dan mist de burger vaak de concrete taak opvatting(en) en staat zonder
middelen op de controle cq. uitvoering. Zo vult elke gemeente zelf haar
plaatje jeugd- en jongerenbeleid in, maar in hoofdzaak over de hoofden
van de jeugd/jongeren en ook hun belangen in.
Ze gaan er zelfs toe over met propagandistisch geleuter waartegen ze
geen enkel verweer hebben dat (gemeentelijk, lees: de reeds koste wat
koste gesmede coalitie) beleid als zijnde van jeugd/jongeren afkomstig
zelf door te voeren. Het bestuurlijk bullebakken beleid krijgt zo toch
gestalte.

> (soms kan het praktisch zijn,

Eens, kan idd, mits goed toe-/ingepast. Maar in zijn algemeenheid is er
veel te weinig bescherming/ondersteuning bij, tegen ja zelfs ook
welbewust gevoerd wanbeleid.

> soms juist niet). Maar ik vrees wel dat we aan de wieg van die
> ideologie hebben gestaan.

Controle, Bert. Stel de burgers instaat het bestuur, de ambtenaren en de
politiek/politici veel beter te controleren. Verplicht hen het concreet
te moeten maken, en met een duidelijk (besluitvormingsproces voorafgaand
aan nota's en beleidsvoornemens, en dat bij al die gemeenten die niet
voldoen. Laat hen het beleid moeten voorleggen aan een commissie, die
het met dwingende aanbevelingen terug stuurt.

Dat geleuter van een eigen wethouder, slaat helemaal nergens op. En
bovendien, wat gaat die doen dan? Niet(s) anders dan wat al van hem/haar
wordt verwacht, toch? Dat ergelijke geparrodeer om de gunst van de jeugd
en jongeren is een werkelijk gotspe. Zag net nog een Netwerkje over
beleid in een instelling. Dat is het werkelijke beeld ......

Henk Elegeert