Dat roken toch zeg

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue May 9 12:30:09 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger, in de kern is het een cultuurs'probleem'. En in de huidige
Nederlandse situatie schrikt een niet-roken bordje meer klanten af dan
dat het klanten aantrekt, niet verstandig dus als je een
horecaondernemer bent.

Daarentegen ben ik ervan overtuigd dat als je nu horecaondernemer bent
in Californie (en wellicht ook al in Italie na ruimt een jaar) en een
'hier wordt gerookt' bordje aan de deur hangt, dat je ook meer mensen
afschrikt dan dat je er aantrekt, ook dat is dus niet verstandig
Dan doet die ondernemer het misschien maar beide, maar wel in alle vrijheid
en niet opgelegd.

Jij hoort nu niemand klagen in je buurtkroeg, ik hoor al jaren geen
enkele roker klagen in geen enkel restaurant of cafe in Californie en
zelden in Italie, in tegendeel, ook rokers reageren overwegend
positief.
Vraag blijft waarom het opgelegd moet worden dan?

Heel wat vooral Duitse oud-collegas van me in Californie die verstokte
rokers waren (en nog zijn waarschijnlijk) beschouwden de 'rookhollen
horeca' in Duitsland als één van de belangrijkste nadelen van
teruggaan naar Duitsland...
Blijft dan nog steeds een vrije keuze toch.

Wat dat roken op afgesloten werkplekken betreft ben ik het best met je
eens, onder de voorwaarde dat er automatisch niet meer gerookt wordt
als er een nieuwe collega komt werken die er niet van gediend is. En
dat dat bezwaar tegen roken ook geen reden is om die persoon niet aan
te nemen.
Nu doe je het weer. Het belang van een nieuwe persoon wordt boven het belang
van anderen gesteld.
Zo iemand zou er ook voor kunnen kiezen er niet gaan werken omdat er gerookt
wordt toch? Net zoals een roker ergens niet perse hoeft te gaan werken juist
omdat er niet gerookt wordt.
Dat kunnen mensen zelf ook oplossen hoor en dat gebeurt ook in de meeste
gevallen.

Je hoeft niet perse in bv. de thuiszorg gaan te werken, mensen roken thuis
vaak. Of moeten we dat nu ook maar gaan verbieden?

Ger