Koerscrisis: Terrasdemocraat beschouwt kwalificatie als geuzennaam

Sat May 6 20:18:48 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bbakker at USA.NET>,
>Maar die trui had ik aangehouden op aanraden van Lousewies' media-adviseur

 Ik kreeg destijds volkomen de slappe lach van die prachtige opmerking van
 Tjerk Jouwstra daarover (ik heb trouwens net zo'n trui) - je viel zo
 prachtig uit de toon met jezelf - maar dat kan alleen maar als je al
 iemand bent. Jij doet zoiets dus nooit meer als je weer eens op de buis
 komt - Paternotte daarentegen zal steeds opnieuw over terrassen beginnen,
 dat is het verschil tussen jullie twee.

 Wat die media-adviseur (wegdoen) betreft: Lousewies is op het verkeerde
 moment publiekelijk gaan brillen.

 Dat ze problemen met haar uiterlijk heeft, komt omdat ze beantwoordt aan
 het stereotiep van de paarlen-ketting-mevroi. Als ze wat wilder zou zijn,
 zou ze mogelijk nog voor een hockeytrutje kunnen doorgaan - maar dan heb-
 ben we de mogelijkheden voor iemand als zij (en spitting image Mabel Wisse
 Smit) wel zo'n beetje gehad.

 Volgens mij doet ze er verstandig aan om niet zo in stereotypen te denken.
 Met dat rare brilletje ziet ze er weer uit als een oude vrijster die na
 jaren verblijf op zolder van achter de streekromans over het wel en wee
 van godvrezende boerenzonen in de Achterhoek vandaan komt. Al dat functi-
 onele gedoe over seks en religie in haar interviews staat niet voor niets
 nogal haaks op haar uiterlijk.

 Ze moet dat stereotype-gedoe juist laten varen. Er wat meer 'girl-next-
 door' uitzien zoals beide andere dames uit de fractie. Zijn bovenstaande
 functionele uitspraken ook niet langer nodig - en als ze dan toch veran-
 dert, dan kan ze meteen ook al die deterministische (ook al weer zo stereo-
 tiepe) uitspraken achterwege laten. Maar ja, zo natuurlijk als een Els
 Borst zal ze nooit worden, dat heeft ze niet in zich.