Politiek / Cijfers als nieuwe religie

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Tue May 2 14:12:56 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk, helemaal met je eens dat het structurele probleem het gebrek aan
participatieve democratie is in NEderland. Ik vind echter niet dat
politieke partijen niet thuis horen in een participatieve democratie
en ik vind (dus) ook niet dat D66 een one-issue democratiseringspartij
moet zijn. Het is en-en als je het mij vraagt.

On 4/29/06, Henk Elegeert <HmjE at home.nl> wrote:

> Kortom, Mark: die verscheidenheid zit al in burgers zelf. Die vinden
> elkaar toch wel in andere partijen als die hen niet meer willen
> (be)dienen. Maar het debat meot er zijn, de belangstelling gewekt ....

Eens.

> Nou nee, en ja, kijk, ok ook burgers zijn mede debet aan de huidige
> cultuur die muurvast zit. Die hadden voor andere bestuurders moeten
> kiezen. Maar hoe dan? De politiek kent haar eigen 'waarde' hier wel. Dat
> hoef je hen niet uit te leggen. Partij-o-cratie die anderen buiten de
> deur houden, zoals Fritz het ook duidde.

Dat is me te gemakkelijk. In de VS gaan ze momenteel voor de tweede
keer met miljoenen (!) de straat op om te pleiten voor meer rechten
voor illegale immigranten. Daar heb je geen  formele democatie voor
nodig. Waar blijven al die Nederlanders die onder het juk van de
politiek en de overheid vandaan willen komen? Waar blijven de
protesten? Waarom kwam er geen megademonstratie toen onze top-regenten
de gekozen burgemeester torpedeerden? Ik heb er op de lijst nog toe
opgeroepen dat D66 dat zou organiseren, maar tegen beter weten in
natuurlijk; de hollander is gewoon niet geinteresseerd in zeggenschap
en vrijheid..
Waar blijft de eerste buurt die de welstandcommissies figuurlijk de
straat uit jaagt door letterlijk het gemeentehuis te bezetten?

> Dat ben ik dus niet met je eens. Je vertaalslag is ook een vreemde. De
> politiek vraagt de burger immers hen het vertrouwen te schenken, doen ze
> dat krijgen ze geen waar voor hun geld. Dan reageerd die natuurlijk op
> elk wissewasje en terecht. Het mandaat is niet voor niets afgestaan,
> maar zijn teleurgesteld als die moeten konstateren dat de politiek met
> haar eigen spelletjes bezig is, ipv. met de problemen van burgers in het
> land.

Waarom vindt iedereen het wel prachtig dat de volksvertegenwoordigers
en de benoemde bestuurders alles maar naar zich toetrekken? Waarom
laat iedereen zich zo gemakkelijk zijn vrijheid afpakken? Waarom zal
waarschijnlijk een absolute meerderheid van de Nederlanders het met de
stelling eens zijn dat benoemde bestuurders zoals wethouders het
algemeen belang dienen en dat de inbreng van burgers in het politieke
besluitvormingsproces vooral moet worden beperkt tot inspraak....

> Je gaat te kort door de bocht met je analyse(s), Mark. De burger kan
> niet wakker worden, want krijgt niet te horen hoe het werkelijk zit.
> Heeft het ook met eigen ogen niet kunnen aanschouwen want het speelde al
> niet meer in de gemeenteraad toen het daar op de agenda stond. Dan heeft
> de politiek haar eigen belangen, en al zeker niet die van de burger op
> het oog.

Klopt, de politiek heeft het allemaal flink dichtgemetseld en de drie
grote partijen hebben er alle belang bij om dat zo te houden. Maar
waarom slikt de burger dat?

> Dat kan maar dan moet D66 eerst zelf een andere partij willen zijn.
> Eentje die de democratie hoger in haar vaandel heeft staan. Laat het
> sociaal-liberaal dan maar liggen voor de mensen zelf. Die zullen daar
> dan toch wel meekomen, en heb daar als D66 dan ook maar vertrouwen in.

Daar verschil ik dus met je van mening. Mensen meer te zeggen geven
over hun eigen leven grijpt in op alle aspecten van de maatschappij,
van formele democratie, tot immateriele zaken als euthanasie, abortus,
drugs, maar ook het vergroten van kansen op een goede baan waarin
voldoende ontplooiingsmogelijkheden zitten. Als je het aan het CDA, de
PvdA, maar ook de VVD overlaat, dan beperken ze je graag in het maken
van keuzes in je leven. Vaak door verplichtingen op te leggen of door
kansen om zeep te helpen. D66 moet daar een rkachtig tegengeluid tegen
blijven geven.

> Dat zou de hele partij moeten willen doen. Dan moet je wel af van eigen
> invullingen waar je kiezers voor wilt. Dat staat namelijk haaks op
> elkaar.

Dat is dus niet zo. En-en is heel goed mogelijk.

 Het is kiezen voor de democratie en alle kansen en mogelijkheden
> voor biurgers zelf, of doorgaan op thema's en dezelfde (haagse) partij
> blijven.

Inderdaad is D66 teveel een Haagse partij geworden, dat heeft ook
Lousewies nu goed gezien. Daar moeten we snel vanaf. Maar dat hoeft
echt niet te gaan ten koste van de inhoud. In tegendeel zelfs. Nu
schrijven we programmas die 'lekker liggen' in Den-Haag zodat iedereen
ons wel in een coalitie wilde hebben. We moeten nu juist toe naar veel
radicalere ideeen die echt iets ten goede zouden veranderen voor de
mensen in het land. Die mensen echt weer het stuur in handen geven. En
niet zoals nu ons op de borst trommelen met extra investeringen in het
onderwijs of kenniseconomie, zonder structurele wijzigingen voor te
staan. Investeringen die later dan ook nog eens overbodig zijn
gebleken omdat de pot al vol was....

> Je hebt iets wezenlijks te melden namelijk een totale ommekeer van de
> huidige op sterven na vast gelopen democratie. Je biedt de kiezers weer
> een plaats aan waar ze heen kunnen met hun problematiek en waar er over
> gedebatteerd wordt en perspectief wordt geboden. Om uiteindelijk een
> goede beslissing tenemen die geevalueerd wordt linksom, danwel rechtsom.

Ook Henk, inderdaad, ook, maar niet slechts...

Groeten,
Mark Giebels