Palestina

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Mar 30 22:34:43 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Klopt, ze zijn absoluut niet gelijk. Israel is velen malen machtiger,
> bezet Palestina en dwingt de Palestijnse bevolking tot een
> volksopstand.

Israel is inderdaad vele malen machtiger dan Palestina (mede door allerlei
dubieuze toestanden in Amerika, denk aan AIPAC) en bezet grote stukken
Palestijns gebied (niet alles overigens). Ik ben het niet met je eens dat
Israel de Palestijnse bevolking *dwingt* tot een volksopstand, men wil
graag praten, maar niet zolang er aanslagen worden gepleegd. Ik vind dat
een volstrekt redelijk (maar niet per se wenselijk of verstandig)
standpunt.

Maar begrijp me niet verkeerd, ik vind het een goede zaak dat je jouw
argumenten naar voren brengt. En je kunt nog veel meer zaken noemen die
niet deugen (religieuze extremisten uit de diaspora die illegale
nederzettingen bouwen in bezet Palestina, het bouwen van een muur met als
werkelijke doel het verleggen van grenzen, marteling door Shin Beth). Ik
wil alleen zeggen dat ook dat niet het hele verhaal is. Hoeveel kritiek je
ook kunt hebben op het handelen van het Israelische leger (en dat is een
hoop), het is niet te vergelijken met de pure misdadigheid van
Hamas-bomaanslagen. Zo zie ik het tenminste. Het is wel allebei verkeerd
natuurlijk.

> Toen Hamas de macht greep was mijn eerste gedachte 'daar gaat Israels
> claim dat zij zelf geen terroristen kunnen zijn, omdat ze immers
> democratisch verkozen zijn'. Dat heb ik nooit geslikt, maar werd
> regelmatig opgeworpen door vooral de Israeliers en de Amerikanen.

Ook democratisch gekozen leiders kunnen (voormalige) terroristen zijn,
denk aan Adams, Arafat, Shamir. Met het door jou bestreden argument ben
ook ik het oneens. De leiders van Israel kunnen wel degelijk terroristen
zijn. Maar ze zijn dat naar mijn mening niet. Ik krijg een beetje het
gevoel dat jij denkt van wel. Is dat zo?

> Ik dacht dan ook dat Israel zijn eigen graf groef toen men Palestina
> tot terroristische staat verklaarde. Dom, ze zijn immers democratisch
> gekozen, net als zijzelf. Maar nee hoor, ik was weer eens naief, de
> immer onkritische westerse wereld neemt ook deze opvatting van Israel
> lekker over.

Nou, dat weet ik zo net nog niet. Er is erg veel kritiek op Israel uit het
westen sinds Sharon aan de macht kwam.

> Sharon is inmiddels van oorlogsmisdadiger omgedoopt tot een Westerse
> held en het duurt vast niet lang meer of de Westerse wereld beschouwt
> Meretz en de Arbeiderspartij als extremistische partijen die heulen
> met terroristen.

Sharon heeft overigens wel een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Erg laat,
maar toch. Ik heb de man altijd erg onsympathiek gevonden, maar vergeleken
met een man als Arafat is/was hij een heilige. Die man is tot het eind toe
een terroristenleider gebleven. Het leek erop dat hij een andere weg had
ingeslagen, maar zijn laatste jaren wijzen wat mij betreft uit dat het
Nobelcomite een grote vergissing heeft begaan, niet voor het eerst
overigens.

Wat Meretz en de Arbeiderspartij betreft: volgens mij gaat de sympathie
van de Westerse media en elite juist naar hen uit... En niet ten onrechte
als je het mij vraagt.