Palestina

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Mar 30 19:37:47 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Martijn, je suggereert dat Israel slechts geweld toepast tegen
> Palestijnse *troepen*, maar dat is dus niet zo.

Nee hoor, dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde alleen dat de *Hamas* *ook*
(niet uitsluitend) Israelische burgers aanvalt.

> Dus hoezo mag de
> Israelische regering wel geweld toepassen tegen Palestijnse burgers en
> de Palestijnse regering niet tegen Israelische burgers?

Dat mag natuurlijk ook niet.

> Wat mij betreft moeten we het van beide kanten niet accepteren, maar
> dat doen we dus niet.

Iets anders is natuurlijk dat Israel geen aanslagen pleegt op onschuldige
Palestijnse burgers en Hamas wel op onschuldige Israelische burgers. Het
gebruik van geweld is wat dat betreft dus niet hetzelfde. Verder is het
natuurlijk ook wel zo dat Israel Palestijns grondgebied bezet houdt en de
PA geen Israelisch gebied. Idem ditto met uitgaansverboden e.d. Wat ik
maar wil zeggen: het is heel makkelijk om te zeggen 'waar twee vechten,
hebben twee schuld', maar de situatie is niet symmetrisch. Bovendien gaat
het niet om twee monolitische samenlevingen waarin iedereen hetzelfde wil
en doet.