Lux Voor bij Het Buitenhof

Ger gmw.arts at HOME.NL
Wed Mar 29 12:29:59 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger, de economie kan groeien en daarmee de werkgelegenheid. Door te
ondernemen. Dus moet ondernemen laagdrempeling zijn (verstikkende
bureaucratie aanpakken), en moet de kans op winst en overleving worden
vergroot (algemene risicos verlagen). Rigide ontslagbescherming
verhoogt de risicos voor (kleine) ondernemingen aanzienlijk en
vertraagt daarmee de economische groei en dus de
werkgelegenheidsgroei. Wel is het zo dat ontslagbescherming ook de
risicos voor de werknemers verkleint, die daardoor met minder salaris
en andere arbeidsvoorwaarden genoegen kunnen nemen.
Ondernemen laagdrempelig, helemaal met je eens, maar dan wel voor iedereen.
Vanmorgen hier in het nieuws dat Poolse en andere oosblokkers op
vrachtauto's bij controlemomenten niet worden aangehouden door de politie,
en waarom niet?
Men kan ze niet verstaan en bij geconstateerde overtredingen hebben ze toch
te weinig geld bij zich.
De motoragenten pikken er de Nederlandse vrachtauto's uit om ze uitvoerig te
controleren. De pool of zo, die al wordt aangehouden laat een of ander
papiertje zien de controleur ook weer niet kan lezen en hopla, daar gaat men
weer. Dat is dus heel erg laagdrempelig, althans voor de oosteuropese
chauffeur of ZZP-er.
De Hollander of Duitser wordt het totaal onmogelijk gemaakt door de vele
(terechte) eisen. (gevaarlijk stoffen en zo).
En, helaas, dit geldt niet alleen voor de transportsector.

Persoonlijk geloof ik echter niet zo in die loonmatiging voor het
aanjagen van de economie en werkgelegenheid. Zeker niet als dat
bereikt wordt door allerlei verstikkende compensatiemaatregelen.
Natuurlijk moet de overhead in de loonkosten omlaag, ook hier vooral
door de bureaucratie aan te pakken, maar los daarvan denk ik dat
hogere lonen (vooral voor de laagste en middeninkomens) juist goed
zijn voor de economie. Geeft (ook) zekerheid, maakt onafhankelijk en
creeert zo ondernemingsmogelijkheden voor (voormalige) werknemers. 'De
spiraal' moet omhoog gericht zijn, niet omlaag...

De vakbonden houden ze op hun plaats, de werkgevers houden ze arm en
de overheid dwingt dit proces af. Zoiets?
Het gaat er niet amrk wat de vakbonden en werkgevers doen, maar ook wat er
van de politiek afstraalt.
De gewone man in de straat gelooft niet meer in het (hun woorden)
zakkenvullers, oplichters etc. Er wordt hen heel veel ontnomen, WAO, WW.
vroegpensioen waar zolang voor betaald is. Tegelijk in het nieuws dat de
managers de zakken vullen over hun ruggen en de regering zichzelf 30%
loonsverhoging wil geven.
Als er dan ook nog, net als hier nu, de ene na de andere leugen over de TV
komt rollen is het niet zo raar dat mensen het hele zooitje niet meer
vertrouwen. Balkenende II zit al lange tijd onder de 20%.

Hier in Italie merk ik deze werking trouwens duidelijker dan ooit.
Voor iedere werknemer die onder de vakbond CAO vallen zijn er nul
komma nul mogelijkheden om aan individuele behoeften (salaris,
arbeidsvoorwaarden) tegemoet te komen. Echter, voor diegenen die in
een managementpositie zitten (en dan heb ik het echt niet alleen over
de directie) is alles mogelijk. En daar maakt men dan ook gretig
gebruik van. Dure autos, hoge salarissen, private
gezondheidszorgverzekeringen en pensioensparen. Allemaal op kosten van
de zaak; ten koste van de gewone werknemer dus. Duidelijker kan niet:
De vakbonden houden de gewone werknemers gevangen in lage lonen en
inflexibele regelingen en de managers verdelen de poen. Erg sociaal
allemaal.
Dat bedoel ik maar en is hier niet anders hoor. Maar er is een kentering
komende, de mensen hebben voorbeelden misschien in Frankrijk en GB. hebben
die dadelijk een beetje succes dan slaat het hopelijk wel , over en sturen
ze het zo verdat ASO misschien iets in gaat zien of hopelijk helemaal naar
huis gaat.
Er bestaan nu eenmaal grenzen aan het incasseringsvermogen en wil van
mensen.
Niet voor mezelf hoor, het duurt mijn tijd wel, maar er worden mensen
letterlijk verschopt. Armoede is vaak troef en als je mij vraagt is dat nu
juist te bedoeling. Samen met dreigingen uit de oostkant moet het mensen er
toe bewegen om voor veel minder geld aan de slag te gaan en de bovenlaag
meer in de zakken kan steken. Dat is precies wat er gaande is en zouden veel
parlementariers ook eens door moet krijgen, of ze weten het wel maar doen er
bewust aan mee.
Maar ja, de partijbelangen en/of persoonlijke belangen staan voor velen
daarin voorop.

We noemen dit tegenwoordig liberalisme.

Ger