Lux Voor bij Het Buitenhof

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed Mar 29 11:45:54 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger, de economie kan groeien en daarmee de werkgelegenheid. Door te
ondernemen. Dus moet ondernemen laagdrempeling zijn (verstikkende
bureaucratie aanpakken), en moet de kans op winst en overleving worden
vergroot (algemene risicos verlagen). Rigide ontslagbescherming
verhoogt de risicos voor (kleine) ondernemingen aanzienlijk en
vertraagt daarmee de economische groei en dus de
werkgelegenheidsgroei. Wel is het zo dat ontslagbescherming ook de
risicos voor de werknemers verkleint, die daardoor met minder salaris
en andere arbeidsvoorwaarden genoegen kunnen nemen.

Persoonlijk geloof ik echter niet zo in die loonmatiging voor het
aanjagen van de economie en werkgelegenheid. Zeker niet als dat
bereikt wordt door allerlei verstikkende compensatiemaatregelen.
Natuurlijk moet de overhead in de loonkosten omlaag, ook hier vooral
door de bureaucratie aan te pakken, maar los daarvan denk ik dat
hogere lonen (vooral voor de laagste en middeninkomens) juist goed
zijn voor de economie. Geeft (ook) zekerheid, maakt onafhankelijk en
creeert zo ondernemingsmogelijkheden voor (voormalige) werknemers. 'De
spiraal' moet omhoog gericht zijn, niet omlaag...

De vakbonden houden ze op hun plaats, de werkgevers houden ze arm en
de overheid dwingt dit proces af. Zoiets?

Hier in Italie merk ik deze werking trouwens duidelijker dan ooit.
Voor iedere werknemer die onder de vakbond CAO vallen zijn er nul
komma nul mogelijkheden om aan individuele behoeften (salaris,
arbeidsvoorwaarden) tegemoet te komen. Echter, voor diegenen die in
een managementpositie zitten (en dan heb ik het echt niet alleen over
de directie) is alles mogelijk. En daar maakt men dan ook gretig
gebruik van. Dure autos, hoge salarissen, private
gezondheidszorgverzekeringen en pensioensparen. Allemaal op kosten van
de zaak; ten koste van de gewone werknemer dus. Duidelijker kan niet:
De vakbonden houden de gewone werknemers gevangen in lage lonen en
inflexibele regelingen en de managers verdelen de poen. Erg sociaal
allemaal.

Groeten,
Mark Giebels