Lux Voor bij Het Buitenhof

Sun Mar 26 22:46:45 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Marc de Droog <marcdedroog at XS4ALL.NL>,
>Wat jij bedoelt met "Rechtse" "Liberalen", met hun "Progressieve"
>hang naar het "Verleden" is mij eerlijkwaar volkomen onduidelijk.

 Omdat de omkering langzamerhand absoluut is. Ooit verstond D66 onder
 'progressief' exact het tegenovergestelde van wat al die 'progressieve-
 lingen' in D66 er thans onder verstaan.

 Nu moeten we hokken met de VVD, toen met de PvdA en de PPR. Toen moesten
 we pragmatsch vooruit, nu moeten liberaal achteruit. Toen was de koers
 gematgd links, nu is het radicaal rechts. Maar we noemen 'rechts' nu dus
 'links', 'conservatief' noemen we 'progressief', enzovoort enzovoort.
 Geen mens kan er nog een touw aan vastknopen. De verwarring is totaal.

 Inmiddels is D66 vrijwel haar gehele aanhang kwijt, in de volgende coali-
 tie zal geen enkele liberaal zitten (een geruststellende gedachte) en D66
 zal mogelijk ook niet in de oppositie zitten. Dat allemaal dank zij -let-
 terlijk- 'onnavolgbare' koerscrisis-ideeen. Geen mens begrijpt meer wat
 D66 bezielt om het zover te laten komen.

 En nu Nederland op z'n gat ligt, de maatschappij gemold is en mensen pro-
 blemen krijgen met zich te voeden, willen de liberalen almaar verder: de
 democratie zelf moet ook nog gemold worden - want men komt toch niet meer
 in de regering en we zitten niet voor niets in een oogstjaar. Vroeger wil-
 de D66 een vierstromenland, thans volstaan twee stromingen.

>Waar wil jij met dit land eigenlijk naar toe?

 Ik ben vrijzinnig-democraat. De mensen bepalen zelf waar ze naar toe wil-
 len. Wat mijzelf betreft: we gaan helemaal nergens naar toe, we zijn al-
 tijd al op het eindpunt geweest. D66 is (was) een middel waarmee vrijzin-
 nig denkende burgers hun ideeen politiek kunnen vertalen.
 Dit gebeurde de afgelopen periode dus totaal niet (integendeel: men lult
 vrolijk mee met de normen en waarden, bewondert zo'n gereformeerde lul als
 Balkenende zelfs dat hij ze geagendeerd heeft).

>Ik geloof in een ontplooiingsstaat. (...) Ik hoop (...) dat er iets op
>gang wordt gebracht waar we in kunnen geloven

 Dat is exact wat er mis is. We hoeven helemaal niets te *geloven*.
 Laat staan dat we (en nog wel: met z'n allen - van een vrijwillige keus
 is kennelijk geen sprake) naar een nieuwe heilstaat toe moeten. Zoiets
 gaat altijd mis.

 Alleen die kreet al: 'Verenigd in Vooruitgang'. Getverderrie. Dat riekt
 naar fascisme.

>dan heb ik altijd nog lekker geborreld op het terras ;-).

 Wij hebben de deurmat ook aan de verkeerde kant van de drempel liggen.
                                                                      :-)