WebTV & Transcriptie: 'Andere Tijden' over D66

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Mar 23 14:27:52 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Gaat allemaal op voor roken.

Dat ben ik niet met je eens. Het kenmerk van verslaving is toch nu juist
dat het onvrijwillig is? Of bedoel je dat het net als bij alcohol mogelijk
is om te roken zonder verslaafd te zijn?

> Een verslaafde keuze
>
> Inderdaad, er moet zo snel mogelijk een buddy komen voor Bert Bakker,
> die hem schaduwt, washandje in de aanslag om iedere keer als hij weer
> eens gedwongen door zijn verslaving een peuk opsteekt hem flink te
> soppen en de kankerstik onklaar te maken. Dit alles omdat de partij
> tegen een eventuele longkanker van Bert beschermd moet worden. Waarom
> de Alis en Wildersen wel beschermen tegen gekke moslims en onze eigen
> Bert niet tegen de verslaafde gek die hij zelf is?
>
> Of bedoelde je iets anders ;-)

Nou, het is wel een moeilijke zaak. Er zijn wel meer dingen die ongezond
zijn en je kunt niet naast iedereen een kinderjuffrouw gaan zetten en moet
dat ook niet willen. Bovendien geloof ik helemaal niet dat accijnzen goed
werken om nicotineverslaving te voorkomen dan wel te doorbreken. Daarmee
vervalt wat mij betreft dat argument.

Maar dat je extra maatschappelijke kosten doorberekent, dat vind ik niet
meer dan logisch. Dan moet je natuurlijk ook meerekenen dat rokers
statistisch gezien minder lang leven en dat scheelt ook weer ouderenzorg
en pensioenkosten. En verder moet je er dan voor zorgen dat de kosten die
je doorberekent op de juiste plek terechtkomen en niet gewoon als algemene
middelen gezien worden.

Een andere vraag is natuurlijk of je de verslaafde of de dealer wilt
aanpakken.