WebTV & Transcriptie: 'Andere Tijden' over D66

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Thu Mar 23 13:52:42 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Een paar jaar geleden is in Nederland de accijns op alcohol verhoogd,
> maar de verkoop daalde daardoor zo dat er per saldo minder geld in de
> staatskas terecht kwam.

Interessant, dat wist ik niet. Maar er bestaat natuurlijk wel degelijk
zoiets als verantwoord drankgebruik, niet iedereen is verslaafd, dus ik
kan me voorstellen dat de vraag naar drank elastischer is dan die naar
sigaretten of helemaal die naar harddrugs.

> Maar de branche zegt dat men de sterke drank in grote hoeveelheden over
> de grens vandaan haalt. En als de prijs echt hoog wordt gaat men thuis
> alcohol stoken.
>
> Ik denk trouwens wel dat de hoge sigarettenprijs maakt dat veel jongeren
> inderdaad domweg het geld niet hebben om (veel) te roken.

Lijkt me best mogelijk, maar zouden ze dan niet nog steeds verslaafd
raken? En als ze ouder zijn alsnog meer gaan roken?