WebTV & Transcriptie: 'Andere Tijden' over D66

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Mar 23 13:19:05 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

dirkie wrote:

> nee bart de reden dat ik niet op jouw argumenten inga
> en geen verdere discussie wil is dat ik toegeef dat
> een overheid dienstig is tot nut van het algemeen met
> b.v. verkeersregels e.d. Waarna voor mij de
> persoonlijke vrijheid al ras begint.

Dat is op zich een belangwekkend en verrassend actueel punt.

De opkomst van alomtegenwoordige rijke communicatiemogelijkheden maakt
volgens mij dat in feite deze discussie vanaf het begin opnieuw gevoerd
moet worden. Thoreau's staat is gewoon niet meer 'state of the art', om
het zo maar eens te zeggen. Zijn bezwaren ertegen als een tot misbruik
uitnodigend medium kunnen nu misschien gewoon voor een groot deel
weggenomen worden!

Een mens alleen is tot weinig in staat, het gaat om de samenwerking en
om voortbouwen op wat anderen bereikt hebben.

De staat is een vehikel voor samenwerking. Als het goed werkt zijn de
voordelen enorm. Het verschil tussen het Romeinse Rijk in bloei en de
middeleeuwen, tussen West-Europa en Afrika.

Het is nu mogelijk om de dynamiek van samenwerkende individuen op elk
nivo, van micro tot globaal, opnieuw vorm te geven.

Het is verbazingwekkend dat hierover nog niet meer nagedacht wordt.

Want de VS passen geweld toe als oplossing (de term is wat wishful zo
blijkt in de praktijk) van (volgens hen) 'failed states'. Voor een deel
is dit ook gewoon te zien als misbruik van macht van rijke staten, en
het lokt verzet uit dat onvermijdelijk ooit de beschikking krijgt tot
wat nu als nieuwe technologie ontwikkeld wordt (vooral in de VS), laat
staan van wat zestig jaar geleden ontwikkeld werd.

Het is toch beter om het hele medium 'staat' te upgraden en robuster te
maken tegen misbruik? Oudere staats-modellen zullen ontmaskerd worden
als onwenselijk.

Ook wij lopen het risico dat onze staat zoveel macht krijgt over het
individu dat zij oncontroleerbaar wordt, dat we de controle verliezen
aan degenen die intern aan de touwtjes trekken. Steeds meer wordt geheim
van wat we zouden moeten weten, en groeien de mogelijkheden om kritiek
in de kiem te smoren mocht onverhoopt toch wat vervelende informatie
'ontsnappen' (klokkenluiders).

Dit is een onderwerp met enorm positief potentieel, en het is hoog tijd
om nu dat potentieel aan te boren.

Bart