generaties (was: Nederland ontregelt)

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Mar 22 21:59:20 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Natuurlijk zijn het anderen Martijn. Toen waren het slachtoffers van het
> huidige systeem en nu jongelui die zich bang maken slachtoffer te worden.
> Het zijn trouwens niet alleen studenten maar ook jongeren die gewoon aan
> het
> werk zijn.

Begrijpelijk, want voor wie al een baan heeft, is ontslagbescherming
natuurlijk een voordeel. Alhoewel, het maakt wel dat je minder makkelijk
van baan kunt veranderen.

> Het lijkt mij een verschuiven van een probleem naar de leeftijd
> van net geen 26 jaar. Je werkt je enkele jaren een breuk voor een
> werkgever
> en net als je dreigt 27 te worden schoppen ze je de straat op.

Maar heb je dan meer recht op werk dan degene die voor jou in de plaats
wordt aangenomen? Jij hebt dan in ieder geval al een poos werk gehad.

> Net wat er
> hier gebeurt met uitzendkrachten die aan hun 36 maanden zitten en dreigen
> in
> vaste dienst te komen. Ik kan me de angst best voorstellen.

Ja, ik begrijp het wel. Die studenten hebben hun eigenbelang goed
begrepen. Ik vind het alleen onterecht als we zeggen dat wie al een baan
heeft meer recht heeft om hem te houden dan iemand die werkloos is het
recht heeft om een baan te krijgen.

> Je verlengt de wettelijke maximale proeftijd van hier nu 2 maanden, naar
> enkele jaren. En wat is solidair zijn als je daarvoor je eigen positie op
> het spel met zetten?

Wat is er solidair aan om mensen met een baan voor te trekken?

> [...]
> het gevaar dat als je bijna 27 wordt om op straat te komen staan omdat je
> bijna 27 wordt.
> Werkgevers willen natuurlijk de goedkoopste krachten hebben, heel
> begrijpelijk. Indien je ze de vrijheid geeft om maar te wisselen van
> mensen
> tot de 27 zal dat ongetwijfeld ook gebeuren. Geen enkele reden meer nodig
> en
> hopa, een ander er neer. Het gevaar bestaat dan toch dat de werkeloosheid
> verschuift naar de groep net boven de 27 jaar.

Voor een deel is dat denk ik inderdaad zo. Is dat overigens een nadeel?
Het lijkt me daar niet minder rechtvaardig door worden, het lijkt me
eerder neutraal. Maar voor een ander deel zal het voor extra werk zorgen.

> Gaan we al zo ver dat als je niet bereid bent je werk op te geven zodat
> iemand anders je werk kan gaan doen, je niet solidair bent?

Niet je baan afstaan, maar eerlijk concurreren. En dat noem ik nog niet
solidair.