WebTV & Transcriptie: 'Andere Tijden' over D66

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Wed Mar 22 22:27:21 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:

> Dat die hoge accijns mensen ervan zou weerhouden om te gaan roken en
> daarmee voorkomen dat ze verslaafd raken, dat weet ik zo net nog niet.

Je hebt gelijk, dat verband is niet zo helder. Er spelen een hoop
effecten door elkaar.

Een paar jaar geleden is in Nederland de accijns op alcohol verhoogd,
maar de verkoop daalde daardoor zo dat er per saldo minder geld in de
staatskas terecht kwam.

Maar de branche zegt dat men de sterke drank in grote hoeveelheden over
de grens vandaan haalt. En als de prijs echt hoog wordt gaat men thuis
alcohol stoken.

Ik denk trouwens wel dat de hoge sigarettenprijs maakt dat veel jongeren
inderdaad domweg het geld niet hebben om (veel) te roken.

Er zijn natuurlijk ook andere middelen die helpen het tabak- en
alcoholgebruik te verminderen (streng optreden tegen drank in het
verkeer, rookvrij maken van openbare ruimtes).

Bart