WebTV & Transcriptie: 'Andere Tijden' over D66

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Tue Mar 21 22:46:38 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

dirkie wrote:

> Lenny die hier ook even overheen wil plassen:
>
> Hier zijn dus 2 stromingen aan het woord. Het
> Libertarianisme en het Paternalisme. Dat het belasten
> van dingen mensen van hun verslaving afbrengt is een
> belastings sprookje van de overheid, en een naïef
> paternalistisch standpunt.

Verslaving is voor mij het tegendeel van vrijheid. En dit wordt ook zo
ervaren door degenen die verslaafd zijn, is mijn indruk.

Afschaffen van de accijns zou het gebruik zonder meer doen toenemen, en
daarmee ongetwijfeld veel extra (nieuwe) verslaafden veroorzaken. Wie al
verslaafd is, tja bij die groep is de prijselasticiteit uiteraard laag,
dat is nu eenmaal het kenmerk van verslaving.

> You can't legislate morality

Is in deze context niet erg relevant geloof ik...

> Afgezien dat als je het leven als een avontuur
> bestempeld (volgens Bartje). Je een volkomen vrijheid
> in dat avontuur zou moeten hebben als je de ander
> daardoor niet direct benadeeld. Of het algemeen nut
> met regels gediend is (verkeerslichten e.d.).

Volkomen vrijheid heb je als je in het midden van de oceaan zwemt.

> Dit in tegenstelling tot "oostduitse" slaven
> maatschappijen, waar nederland niet bijster ver vanaf
> is. Het "levens-avontuur" van de hollander is nu
> dikwijls hoe hou ik me staande in een overbevolkt en
> overgereguleerde bureaucratie waar niemand meer
> schijnt te weten wat iemand doet. En waar de
> dagelijkse overheids oekases je om de oren vliegen

Mwa, wat negatief allemaal. Wie wil kan volgens mij vanuit Nederland
komend op elk plekje van de globe terecht om zich uit te leven. Zelfs
buiten de aarde is mogelijk tegenwoordig.

> Samsara als avontuur? Wat een armoe!

Ik vrees dat me dat wat boven de pet gaat. Samsara? Reïncarnatie?

Bart

> dirkie ook wel lenny
> Hipatitis: Terminal coolness.

:-)