WebTV & Transcriptie: 'Andere Tijden' over D66

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Mon Mar 20 17:20:43 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Goed Bart, ik ben verheugd dat je expliciet de toegang (kansen) voor
iedereen wilt vergroten om de levensvreugde te vergroten, en niet een
soort paternalistisch gedefinieerde levensvreugde zelf. Bij eerdere
bijdrages van je had ik soms het idee dat het je meer om het van
'bovenaf' sturen van individuele keuzes gaat, dan om het vergroten van
de keuzemogelijkheden.

Wat concreter dan.

Dat iemand rookt om zijn/haar levensgenot te vergroten is een keuze
waar de overheid zich niet mee moet bemoeien. Het aantal rokers
verminderen moet dan ook geen doel zijn van overheidsbeleid. Maar als
het levensgenot van anderen door dat roken wordt verkleind, dan moeten
we *daar* iets aan doen. Eens?

Ander voorbeeldje. Als iemand kiest voor euthanasie (of abortus), dan
moet dat mogelijk zijn, onder zo weinig mogelijk voorwaarden. Maar als
mensen 'gedwongen' worden tot een keuze voor euthanasie (abortus)
doordat men beperkt wordt in het maken van een alternatieve keuze, dan
moet die toegang tot alternatieve keuzes worden vergroot. Eens?

Of. Als ouders een zogenaamde brede school willen (oprichten) voor hun
kinderen, dan moet dat mogelijk zijn (worden gemaakt), maar de
overheid moet niet het concept brede scholen gaan lopen stimuleren, of
erger, opleggen. Eens?

Of. Als ouders structureel beperkt worden in hun
ontplooiingsmogelijkheden, bv omdat kinderopvang onbetaalbaar is, dan
moet men financieel worden ondersteund. Er is echter geen enkele reden
om kinderopvang te laten plannen, invullen of uitvoeren door de
overheid. Eens?

Paternalisten zien simpelweg andere maatschappelijke problemen dan
vrijzinnigen en komen (dus) ook met andere oplossingen. Of niet?

Groeten,
Mark Giebels