WebTV & Transcriptie: 'Andere Tijden' over D66

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Mar 19 21:53:36 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Maar Bart, politiek is toch niet het genereren van zoveel mogelijk
> ideeen? Daar hebben we denktanks en een blik naar het buitenland voor.

Kwaliteit gaat voor kwantiteit, Mark, daar heb je gelijk in. Wel komt
kwaliteit voort uit de evolutie van een cluster van ideeën waar steeds
nog wat aan ontbreekt. Ze komen niet zomaar uit de lucht vallen.

> Politici en politieke partijen moeten vooral keuzes maken. Heldere
> consistente keuzes, zodat de burger weet waar men aan toe is met hen.

Het gaat niet zozeer om de keuze, het belangrijkste zit een stap eerder,
wie bepaalt wat er te kiezen valt? Hetzelfde geldt trouwens voor
referenda. Wat eerst een keuze lijkt, is bij nadere analyse slechts één
optie (vgl. Afghanistan). De politieke concurrentie heeft je al
schaakmat gezet voordat het spel begon.

> Het bestaansrecht van D66 zit hem dus ook niet in het geweldig
> efficient genereren van goede ideeen, maar in het strijden voor
> vrijzinnig-democratische oplossingen.

In mijn visie is een goed idee een goed idee, onafhankelijk van het
etiketje wat er op geplakt wordt. Dat is vrijzinnig, de ideeën zelf zijn
nooit vrijzinnig.

> En ja, daarvoor moet je eerst
> vastleggen in programmas e.d. wat die ideale aanpak vanuit
> vrijzinnig-democratisch perspectief dan is, maar dat hoeven geen
> unieke of ingewikkelde ideeen te zijn, liever niet zelfs, de politiek
> in Nederland heeft al teveel last van het willen opleggen van zoveel
> mogelijk 'oplossingen'.

Programma's markeren waar het denken vijf of tien jaar geleden ophield.

Ik denk in termen van vooruitgang, aanpassingsvermogen, intelligent
grijpen van kansen. Wat jij beschrijft wijst beslist niet in die
richting. Sterker nog, het doet me denken aan waarom ik het huidige
beleid zo technocratisch en fantasieloos vind.

Het verschil tussen opleggen van beleid en charismatisch leidersschap
zit hem in de kwaliteit van de ideeën en in de overtuigingskracht. Wie
wat wil bereiken moet het initiatief behouden, de agenda bepalen.

Bart