generaties (was: Nederland ontregelt)

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Sun Mar 19 22:08:02 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Precies wat de jongeren nu doen in Frankrijk en misschien binnenkort hier
> als antwoord op dezelfde soort wetjes die ASO graag laat verschijnen.

Een heel interessante opmerking die je daar maakt Ger. Wat mij opvalt, is
dat het nu heel anderen zijn die demonstreren dan een paar maanden
geleden. Toen waren het de mensen die het slachtoffer zijn van de
bestaande regels, de laag opgeleide ethnische minderheden in de
voorsteden, de outsiders zonder baan en zonder perspectief op een baan. Nu
zijn het de goed doorvoede, hoogopgeleide blanke studenten, de insiders.
Weliswaar nu nog zonder baan, maar met studiebeurs en belangrijker nog:
uitzicht op een baan. En niet zomaar een baan, een goed betaalde baan, met
ook nog eens ontslagbescherming. Deze mensen komen er wel onder het
huidige systeem en zij gaan er inderdaad iets op achteruit door de nieuwe
wetgeving. Ze zijn dus niet bereid om solidair te zijn. Wel kunnen ze
terecht kritiek hebben op de leeftijdsdiscriminatie van de nieuwe wet,
maar anderzijds, dat is een horde die je vanzelf neemt, want (bijna)
iedereen wordt vanzelf 27.