generaties (was: Nederland ontregeld)

Sun Mar 19 14:54:43 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bbakker at USA.NET>,
>Volgens mij is de vraag maar net wat je solidariteit noemt. Solidariteit
>oude stijl is je eigen kosten afwentelen op een ander, ook al heb je het
>goed (bijvoorbeeld een dik pensioen).

 Maar ik noemde het als beginsel. Jij maakt er zo een norm van.

 'Solidariteit' betekent dat men een geheel vormt. Een groep is sterker
 dan de som van alle individuen. Daar zit verder geen kwalificatie in. Als
 jij dat er aan toevoegt, dan doe je afbreuk aan dat beginsel. Natuurlijk
 kan men wijzen op oneigenlijk gebruik, maar dat is heel iets anders. Ie-
 mand die dat doet, schendt zo'n beginsel juist. Maar dat pleit toch niet
 tegen het beginsel zelf ?

 Tegen een beginsel zijn is net zoiets als tegen de Noordzee zijn. Die zee
 is er nu eenmaal. De watersnoodramp uit 1953 pleit toch ook niet tegen de
 Noordzee ?

>Solidariteit is een vergeten woord,

 Men kan een beginsel onderkennen of loochenen - maar niet vernietigen.
 Mogelijk dat er beginselen zijn die wij als mensheid nog niet ontdekt
 hebben, wie weet. Intrigerende gedachte, trouwens...  :-)

>Jongeren aller partijen verenigt u!

 Is het probleem van veel jongeren niet dat ze geen beginselen hebben
 leren kennen ? Dat zou het omgekeerde generatie-conflict kunnen ver-
 klaren. Vroeger trapte de jonge generatie lekker tegen de vorige aan,
 die van nu zit liever op verwarmde terrassen...