WebTV & Transcriptie: 'Andere Tijden' over D66

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun Mar 19 14:33:05 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Een mooie illustratie van het primaat van de media boven de politieke
> inhoud. Van de stelling dat wie de media beheerst gewoon wint, ongeacht
> wat dan verder ook.

De media hebben andere eigen en belangen. De hen toegedichte rol is al
lang niet meer.

> Als er maar genoeg tegen je aan getrapt wordt ga je er aan onderdoor, en
> als D66 in de regering zit wordt er tegen D66 aan getrapt.

ALs het een deugdelijk en ook werkelijk uit te leggen beleid was
ontstaat er grond voor 'trappen'. Als je het 'trappen' zou kwalificeren
als 'terug trappen' kom je bovendien ook sneller bij de bron van het
ongenoegen.

"Wat u niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet", om deze er
maar eens bij te halen. :)

Daar moet dan nog wel adequaat op worden gehandeld, uiteraard.

Maar dit kabinet komt niet verder dan 'na trappen' naar hen die het niet
(of juist wel) begrepen hebben.

> En dan zit
> D66 ook nog tegen wil en dank in deze regering, en moet met haar 6
> zeteltjes natuurlijk ook nog veel slikken.

Zit met het CDA de, sinds jaar en dag, meest conservatieve politieke
partij in dit land in de regering/het kabinet. Is door de beide coalitie
partijen naar de rand van de afgrond gedreven en is tot overmaat van
ramp akkoord gegaan met een Paasakkoord dat aan elke verdere aspiratie
tot bestuurlijke vernieuwing een einde maakte.

> Als het Alexander Pechtold nou eens zou lukken om rigoreus het mes te
> zetten in het systeem van regels op regels op regels stapelen.

Als inderdaad, want van enige ondereteuning op gezamenlijk gemaakte
afspraken is nog niet veel gebeleken. (pr/)Wiegel kwam op zijn manier
een duidt in het zakje doen, ipv. van de bestuurlijke vernieuwing te
ondersteunen. Erg inhoudelijk was die bijdrage niet.

> Regels horen zo generiek mogelijk te zijn, de logica van hoe het werkt
> moet eenvoudig en dwingend zijn.

Gek, want als het ASO nbelied ergens neit aan voldoet is het wel juist
die logica, die eenvoud. Dwingend overigens weer wel maar niet
noodzakelijk in die samenhang.

> Het simpele idee van behandel een ander
> zoals je zelf behandeld zou willen worden is krachtiger dan alle regels
> samen.

Zou je kerk en Staat gescheiden willen houden, Bart? Ik wil niet als
christen behandeld worden namelijk. Dat idee is veel te simpel. En ja,
dat is krachtiger dan alle regels samen, maar daardoor juist zo
onrechtvaardig.

> Lousewies zou zich harder op moeten stellen bij het verdedigen van onze
> vrijheid, in plaats van zich door Donner in te laten pakken.

Over welke 'vrijheid' heb je het dan?

> D66 moet veel meer goede ideëen genereren, gewoon voorop lopen, dan ben
> je automatisch de eerste.

Dat doet het inderdaad niet meer. Het is een 'gewone' partij geworden
met partij politieke belangen. De democratie daaraan ondergeschikt
makende loopt ze achter de meute aan.

De bestuurlijke vernieuwing had veel regelgeving overboord kunne gooien
door de burger dichter bij bestuur, ambtenaarij en de politiek te
brengen, maar daar willen machtige partijen niet aan.

Bij de PvdA vinden ze zelfs dat de burger te achterlijk is en die eerst
met hun keuze geconfronteerd moet worden.

> Des te harder men een idee afwijst als men er
> nog niet aan toe is, des te duidelijker wordt later de inhoudelijke
> kracht van D66 als het gemeengoed geworden is.

De kroonjuwelen ?!?! 40 jaar lang weet dit land noodzakelijk geachte
veranderingen NIET door te voeren. Sterker nog, men wenst eigenlijk het
debat daarover niet te voeren.

> Voordeel is ook dat als
> je ideeën over de toekomst op tijd brengt,

Andere partijen volop de tijd en ruimte krijgen die te parreren.....

> ze D66 een duidelijker profiel geven,

Leg eens uit, Bart.

> en niet afgedaan kunnen worden als (in dit politieke
> klimaat voor D66, per definitie mislukte) proefbalonnetjes.

'Per definitie mislukte proefballontjes', ... :)

Bart, als ik een partij ken met ideeen is het D66.
Noem mij één andere ? :)

Henk Elegeert