Nederland ontregeld: tijdloze regels

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Mar 19 15:34:03 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Bart Meerdink <bm_web at KPNPLANET.NL>,

>  Beginselen, ongeschreven regels, zijn tijdloos. Ze zijn zelfs universeel.
>  Mocht er elders op een verre planeet een intelligente beschaving zijn, dan
>  kent ze exact *dezelfde* beginselen als wij. Een beginsel zegt iets over de
>  structuur van iets dat concreet bestaat.

Volgens mij ben je in de war met de wetten de fysica. En zelfs daarvan
kunnen we niet weten of ze universeel zijn.

Met tijdloos bedoel ik dingen die over millennia hun geldigheid
behouden. Op dezelfde manier als je kunst of literatuur tijdloos kunt
noemen.

>  Normen en waarden zeggen echter iets over de constructie van iets dat niet
>  bestaat. Vandaar dat verschillende beschavingen op onze eigen planeet al
>  verschillende normen en waarden hebben, vandaar dat tal van groepen hun
>  eigen gebruiken (normen) en overtuigingen (waarden) hebben.

>  In een bepaalde cultuur. Maar daar komt men dus niet veel verder mee.

Juist wel. Vrijwel niemand kent meer dan een kleine fractie van al onze
regels. Toch loopt de sociale interactie meestal prettig en soepel.

>  Dit is in tegenspraak met zichzelf want 'generiek' is het tegenoverge-
>  stelde van 'individueel'.

Nou Marc dat is wat je noemt slordig redeneren. Daar klopt niets van.

Er is niets raars aan als een individu steeds dezelfde generieke (i.e.
algemene) regels toe kan passen in diverse specifieke situaties.

>  Systeemloosheid is niet hetzelfde als regelloosheid. Systeemloosheid

Heb ik het over systeemloosheid? 'Het systeem' = 'de manier van werken'.
Ik verzet mij tegen de manier van werken die tot een web van regels
leidt waarmee mensen het eigen oordeel over de juistheid van het
handelen ontnomen wordt.

Het wordt steeds duidelijker dat dat gewoon niet werkt in onze
ingewikkelde wereld. Ik bepleit dus een ander systeem, een andere manier
van werken, waarbij van iedereen verantwoordelijk handelen vewacht
wordt, zo niet dan mag men de consequenties verwachten.

Op welk moment men echt over de schreef gaat, d.w.z. waar precies
onverantwoordelijk handelen begint, dat zal in laatste instantie
beoordeeld moeten worden door de onafhankelijke rechter. Niet op grond
van wetten, maar op grond van weging van belangen en de mate van
verwijtbaarheid over en weer. Maar in de meeste gevallen lijkt me
mediation een beter traject, en alleen waar men zich niet constructief
opstelt komt men in aanraking met het het machtswoord van het gerecht.

Bart