1 Januari 2007 moet de grens open voor Polen

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Mar 16 23:20:38 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> ben ik wel blij mee met die avv, ok toch?
> ===========================
> Wat heb je eraan als je er niet op contoleert?

Waaronm bedingt een/de bond niet algemeen geldend maken waarbij de
overheid verantwoordelijk wordt gesteld bij falan van controle?

De overheid schuift de maatschappelijk problemen en gevolgen af op de
werknemer zelf en neemt daarbij geen enkele verantwoordelijkheid.

> bonden zullen toch iets moeten vinden waar werkers het voordeel van
> inzien?

Is dit niet precies de voetangel? Figureren bonden, door toedoen van de
overheid zelf, niet als sluitstuk in hun (de werknemers) belangen, Ger?

M.a.w. is de overheid niet in concurrentie met de bonden als het gaat om
werknemrs belangen?

> [...]
> hebben die bonden daar meer te vertellen.
>
> en de vervoerssector zou nederland plat kunnen leggen. machtige arm hè.
> In 1984 en 1985, ik weet het, ik was zelf stakingsleider op enkele plekken.
>
> :)
> is ook al eens gebeurd. strategisch geplaatste vrachtwagens op de weg,
> selectief staken op de trein zodat de stakingskas een beetje gespaard
> blijft.
> de rechter steekt er vaak een stokje voor, maar dan hebben de bonden
> toch mooi een dag hun tanden kunnen laten zien vind ik.

Papieren tijger ?

> in mijn krant werd het woord cao politie genoemd. goed idee?
> en dan niet op kosten van bonden, maar uit de algemene middelen, want
> de wet wordt uit de algemene middelen gehandhaafd vinnik
> .===========================================
> En dat is wat de overheid precies niet doet en niet wil.

Precies. De overheid behamndeld hen (Polen, en anderen) als 'gezonde'
concurrentie op de arbeidsmarkt. Tegelijkertijd wenst die hen niet als
gelijkwaardig aan Nederlandsewernemers te zien en onderneemt niets om
echte concurrentie mogelijk te maken. Immers er is een wereld van
verschil in de verschillende omstandigheden en de overheid heeft
daarvoor maar weinig oog.

Misschien wel een goed begrepen eigenbelang, immers, als Polen en
anderen evenveel gaan verdienen komen er nog meer op het 'paradijs' af.
Dat zou duidelijk maken dat er van een gezonde concurrentie geen sprake is.

Ik zie nu meer even af van alle andere vormen waaruit dat al blijkt.

> klopt, maar die overheid kon of wou niet ineens de accijnzen aanpassen
> en de vrachtrijders profiteerden ervan
> ik snap dat wel, maar ik ben blij dat ik niet diezelfde vrachtrijders
> nu hoor klagen over gebrek aan solidariteit. ;)
> want hypocriet hè. ;)
>
> en ja, solidariteit vind ik ook iets moeilijks. hoe, waarin, en met wie?
> Keurig met heel velen in de WW gaan zitten uit solidariteit met de Polen
> en consorten:)))))

Die hun 'solidariteit' niet hoeven afdragen, daarvoor is immers de
werkgever verantwoordelijk en komt het 'lot' van de wernemers hier in
handen van ondernemers.

Zeecontainers, Ger is al wat hen rest . . . en straks net zo 'goedkoop'
hier gemaakt als in China.

Henk Elegeert