Evolution bill may lose its 'origins of life' wording

Thu Mar 9 19:52:00 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Eerder op dze lijst forwarde Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL>,
>Evolution bill may lose its 'origins of life' wording
>Lawmaker wants to delete all references to 'origins of life'

 Het is dus anders gegaan lees ik zojuist in het blad van de UniMaas...

 Bron:  Observant
 Datum: 9 maart 2006

 Darwin overleeft zelfs in Utah
 ------------------------------

 Het parlement van de conservatieve Amerikaanse staat Utah heeft in ruime
 meerderheid een wet verworpen die middelbare scholen zou verplichten de
 evolutietheorie van Charles Darwin ter discussie te stellen. Het is de
 zoveelste nederlaag van de creationisten.

 Docenten zouden volgens het oorspronkelijke wetsontwerp in de biologieles
 moeten vertellen dat wetenschappers verschillend denken over evolutie en
 het ontstaan van diersoorten. Intelligent design werd nergens genoemd,
 maar het was duidelijk dat die 'theorie' op de achtergrond meespeelde. De
 wet kreeg eerst een amendement dat de angel eruit haalde en werd vervolgens
 nog verworpen ook.

 Niet alle tegenstemmers lieten zich leiden door verlichtingsidealen. Sommige
 mormoonse afgevaardigden vinden de ideeen achter intelligent design nietin
 overeenstemming met hun geloof en kiezen dan maar liever voor de scheiding
 van wetenschap en religie. Eén van hen zei: "God heeft geen ruzie met de
 wetenschap."

 Een praktisch bezwaar tegen de wet was dat men soortgelijke wetten voor
 honderden andere theorieen zou moeten aannemen: van kwantumfysica tot
 Freud. Overal is ten slotte discussie over mogelijk.

 Amerikaanse tegenstanders van intelligent design hebben opgelucht gerea-
 geerd. "Als de creationisten zelfs in zo'n conservatieve staat als Utah
 niet kunnen winnen, dan krijgen ze het erg zwaar", zegt een tevreden
 woordvoerder van Americans United for Separation of Church and State in
 The New York Times.