In belang van oogstjaar

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Mar 9 19:56:47 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

> Non-redenatie? Onze gezondheidszorg is er op gericht dat zij voor
> een ieder beschikbaar is, ongeacht financiele situatie en de lichamelijke
> en/of geestelijke  tekortkomingen, zwakheden of verslavingen. Daarbij
> is een ieder vrij zijn eigen leven in te richten, gegeven de wet.

Maar het staat je niet vrij om gif ter consumtie te verkopen. Het is de
*verkoper* die fout zit en de overheid op de nek krijgt.

> Ik claim nergens dat we roken moeten stimuleren, vanwege de staatskas.
> Ik zeg nu juist dat het financiele verhaal onheus is zolang niet
> duidelijk is dat die rokers de maatschappij een sloot geld kosten.

Geld is niet in één categorie onder te brengen met mensenlevens.
Hoogstens kunnen we proberen het beschikbare geld zo te gebruiken dat we
er het meeste mee bereiken (zo veel mogelijk mensen helpen op een manier
die in totaal het meeste nuttig effect sorteert). Eventuele kosten of
opbrengsten van de keuze van roken of niet (inclusief de verminderde
vitaliteit en de overlast aan anderen) moet je dus plaatsen in het
geheel van het geld dat we voor de volksgezondheid uitgeven. Om e.e.a.
duidelijker te maken: als er een medicijn is, zonder bijwerkingen, dat
je (statistisch) 10 jaar langer gezond laat leven dan mag geld geen rol
spelen, je zult het krijgen. Maar wel diezelfde 10 jaar inleveren voor
je sigaretje en al die kosten weer teniet doen.

> Dan rest paternalisme en dat is weinig vrijzinnig. Nog even en de
> overheid verbied de kroketten hier in de kantine van de Uithof.

Niks geen paternalisme, producten die niet aan redelijke eisen voldoen
m.b.t. het effect op de gezondheid verbiedt de overheid, en dat hoort
zo. En verslavende producten tasten de individuele vrijheid aan en
iedereen heeft zwakke momenten. Het zal je kind maar zijn. De staat
heeft ook hier een duidelijke rol.

Bart