Het model Utrecht

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed Mar 8 16:36:12 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Wed, Mar 08, 2006 at 11:49:44AM +0100, Mark Giebels wrote:

> Kijk Utrecht is één van de weinige afdelingen waar D66 heeft gewonnen,
>  dat zal dus wel model gaan staan voor de opschuddende koerswijziging,
> waar Lousewies ook voor pleit. Maar als ik de Henken uit Utrecht moet
> geloven, dan kunnen we daar weinig goeds van verwachten. Het is de
> broedplaats van Na66, waar ikzelf ook niks mee heb, al zijn het
> leeftijdsgenoten.

Oei, ik hoop toch niet dat het 'succes' van Utrecht op het conto van
de Na66 club danwel aanpak wordt geschreven. De uitslag verraste me
namelijk helemaal niet. D66 heeft ook de laatste verkiezingen (EK, EP)
in Utrecht ruim 7 procent gescoord. D66 zat in Utrecht in de raad gewoon
zwaar onder de aanhang ter plaatse van de laatste jaren. De laatste
raadsverkiezingen hier waren (ivm herindeling) in 2000. D66 is toen
gemarginaliseerd door o.a. de naweeen van het wethouder/lijsttrekker
gekonkel, busbanendiscussies en last but not least de winst van Westbroek
met Leefbaar (toen 14 zetels). Dit was nog voor de landelijke leefbaar
danwel Fortuyn rage. Leefbaar is hier teruggedonderd naar 3 (kwamen er
in de raad achter dat de centrumplannen toch geld kosten). Overigens
is lijstduwer Westbroek met voorkeurstemmen gekozen, maar hij heeft
tevoren belooft te zullen weigeren.

Ik ging voor gisteren uit van 3 zetels, met 4 als het meezit en met 2 als
het tweede-kamerdebacle wel een hele zware wissel zou trekken. Het is
inderdaad 3 geworden, maar ik geloof niet dat deze winst te linken is
aan welke koersopvatting voor D66 dan ook. Mensen proberen hier gewoon
enthousiast, vasthoudend en consequent hun werk te doen. En wat de Na66
kandidaten betreft: die hebben hier een veer moeten laten aan een met
voorkeurstemmen gekozen dame uit Leidsche Rijn.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |