Van Aartsen weg als fractieleider

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Wed Mar 8 11:10:19 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ha, het leuke gedachtenexperiment gaat weer los! Ik vraag mij overigens af,
of in dit land zou lukken, wat in Vlaanderen wel is gelukt - zo'n
herverkaveling van de partijen. In elk geval is toen praktisch die partij
verdampt die het meest op D66 was gaan lijken: de Volksunie. Ondanks haar
veel conservatievere oorsprong.
Hoewel na enkele jaren het effect van die herverkaveling steeds minder
voelbaar wordt.

In feite is NL een oerbehoudend land. Die verschuivingen in het politieke
spectrum zijn even weinig voor de hand liggend als dat wij gaan schitteren
met een vrouwelijke premier! Moet je nagaan, eerder hebben islamitische
landen, andere derde-wereld landen (Sri Lanka, Liberia) en nu de landen van
de traditionele macho-wereld, de Latijns-Amerikaanse landen, een vrouwelijke
toppoliticus (Chili), of kans er op (Peru).

D66 heeft vaak de contrapositie gehad tegenover het CDA in het links-rechts
spectrum. De middenpositie voor de atheïsten. Maar feitelijk is dat toch een
minderheid, hoewel zeer aanwezig, in D66. Hoe alleen moet je de
oude-culturele waarden, die voor een flink deel van de bevolking
museumstukken zijn, hooghouden? Aangezien D66 zich niet kon/wil beroepen op
bijbelcitaten of religieuze inspiratiebronnen, is de verleiding groot je
succes af te meten met economische getallen. Dat was in Paars. Verrekte
lastig dat "te verkopen"!

Fusie met een partij die "links" nog altijd een gewenst etiket vindt?
Utopische idealen - bah. Ik doe niet mee. Maar het geld-conservatisme van de
VVD - nee dank u. De PvdA: altijd meer beloven dan ze kunnen waarmaken. En
solidair zijn met mensen, die het ook niet met mij zullen zijn, als het op
aan komt? Kortom, ik zou het niet weten.
 Uiteindelijk moet je maar denken dat een fusie veel onwaarschijnlijker is
bij verenigingen dan dat er mensen overstappen van de ene club naar de
andere.

/raimond de tempe

Opschudden zou best goed zijn!