debat

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Mon Mar 6 13:28:57 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels heeft op maandag, 6 maa 2006 om 11:44 (Europe/Amsterdam)
het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> We zijn het op veel punten eens Henk, behalve dat jij blijkbaar vindt
> dat de overheid absoluut geen inkomenspolitiek meer mag voeren.

waar hebben we die overheid anders voor?
veiligheid, goed onderwijs voor iedereen, (gezondheids)zorg, graag als
overheidstaak.
en dat kost geld. dus moet dat geld en de belastingen, eerlijke
verdeeld worden.

op een lijst als deze verwacht ik eigenlijk discussies over wat dan
'eerlijk' is.

> Ik ben niet zoals jij van mening dat er geen enkele herverdeling van
> inkomens naar bv gezinnen met kinderen moet plaatsvinden, om die
> gezinnen (man, vrouw, en kinderen) de financiele ruimte te geven om de
> beste keuzes te kunnen maken die men voorstaat. Dus inderdaad moeten
> die keuzes niet voorgeschreven of gestuurd worden (CDA visie), maar
> zonder herverdeling van de welvaart richting kinderen (die immers
> slechts veel geld kosten en nog niks verdienen), creeer je een
> situatie waarin gezinnen beperkt worden in hun keuzemogelijkheden.

ik ben het met je eens
maar ik zie dat jouw ideale samenleving (nog) strijdig is met een
liberale ideologie
zolang middelen schaars zijn en de mens een wolf, zo lang zal er
ingrijpen van bovenaf nodig zijn
denk ik

> Dat is slecht voor iedereen in de samenleving, vandaar mijn
> vergelijking met Italie...

kan het zijn dat de italianen die jij kent tot en bepaalde sociale
klasse behoren, en dat in andere sociale klassen de gezinnen veel
kinderen hebben, arm zijn, en soms diep ongelukkig daardoor, maar soms
ook nog schilderachtig op het platteland wonen? als in een film van de
gebroeders taviani? met alle nadelen ook van dien?

ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je visie op een maatschappij waarin
voor iedereen voldoende keuzemogelijkheden zouden zijn?

gr elma