Liberalen?

e.ouwehand1 e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Mon Mar 6 13:59:05 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp heeft op maandag, 6 maa 2006 om 07:26 (Europe/Amsterdam)
het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Democs,
>
> Karl Marx stelde dat de bourgeoisie immer een arbeidersklasse nodig
> had om te kunnen floreren. Willem Oeljanov (Lenin) vond dat de
> communistische partij de maatschappelijke voorhoede vormde voor de
> rest der mensheid. Beiden zijn allesbehalve liberalen.
>
> Jammer, maar vrijwel alle georganiseerde liberalen en de meeste
> sociaal-democraten hangen zelf ook bovenstaande beginselen aan. We
> noemen dan dat elitisme.

wie zijn die 'we'?

>  De elite heeft immer minderbedeelden, slachtoffers nodig om zichzelf
> 1. sociaal-cultureel te profileren, en 2. om via economische en
> culturele politiek de machtsverhoudingen permanent te kunnen
> reconstrueren.

ik behoor tot de elite, maar ik herken me hier helemaal niet in

> Ondanks hevige ontkenningen maakt zulk beleid immer gebruik van
> doorslaggevende elementen als het te bekeren plebs, een maakbare
> samenleving (maatregelen om de individu bijv. tot het neoliberalisme
> te bekeren, geloven in collectieve impulsen etc.), en aan het
> verukkulukke communistische jargon parallelle toonzetting. Niks
> liberalisme, maar machtshandhaving, statusquo.

ik ben zelfs een linkse elitair, ooit ook marx gelezen, maar herken me
hier dus helemaal niet in
over wie heb je't henk v?

> Democratische hervormingen zouden - ondanks populistische stuwingen of
> bestuurskundig gebabbel - deze situatie op den duur kunnen veranderen
> of breken.

als iedereen goed zou kunnen lezen en nadenken, ja, dan wel, henk v
maar mijn ervaring is dat dat niet zo is, en waarschijnlijk ook nooit
zo zal zijn
(29 jaar middelbaar onderwijs gegeven)

> Zolang liberalen dat niet durven, zijn het geen democraten. Zijn ze
> net zo achterlijk als de meeste sociaal-democraten.

ik ben ietsjes linkser dan de gemiddelde sociaal democraat. maakt mij
dat achterlijk henk v?

> Bekeringsdrift en elitisme, wat valt verdwaalde moslimfanaten nog te
> verwijten?

het gooien met brandbommen en het plegen van geweld

gr elma (heb je je dag niet vandaag henk v? beterschap.)