Evolution bill may lose its 'origins of life' wording

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Wed Mar 1 12:41:10 CET 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijstgenoten,

in een bericht van Seti at NL vond ik laatst een aardige boekbespreking, die
overigens ook in de wetenschapsbijlagen van de Volkskrant is opgenomen, za
28 januari , Kennis p. 7.

http://www.seti.nl/article.php?id=1703

In een Megaversum is god overbodig. Susskind, de auteur van The Cosmic
Landscape, stelt dat het aantal oplossingen van de basale vergelijkingen
niet één is, zoals ijverige wordt gezocht door diverse natuurkundigen, maar
toch zeker 10 tot de macht 500.
Dat wij in een heelal leven waar een aantal fysische constanten net mogelijk
maken dat er atomen bestaan, dat er chemie mogelijk is, dus op een afgelegen
plek ook leven, en dan na lange tijd ook intelligent leven, bewijst niets
omtrent de regelzuchtigheid achter een dergelijk gokspel met fysische
constanten. Wij - mensen - mogen ook veronderstellen dat er vele universa
geproduceerd worden, waar de fysische constanten vorming van materie, van
chemie etcetera, onmogelijk maken. En die heelallen kunnen wij ook niet
kennen.

Dat dit niet begrepen wordt door de grote massa der mensen is niet
verwonderlijk. Ik moet het ook maar aannemen tenslotte.
Idioot is wel dat fysici van naam, of zelfs mensen met een Ir-titel van een
technische universiteit (prof. Cees Dekker), het geloof aan een sturende
macht niet kwijtraken. En dan nog helemaal dat onze menselijke
geestvermogens contact zouden kunnen maken met een dergelijk sturende actor!

/raimond de tempe