Hirsigate: Kant noch wal

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Thu Jun 29 08:42:42 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> [...]
> * Eerst kan AHA door haar leugens geen kant meer op.
> * Dan kan de Kamer door de leugens van AHA geen kant meer op.
> * Vervolgens kan Verdonk door de leugens van zowel AHA als de Kamer geen
>   kant meer op.
> * Tenslotte manouvreert D66 zichzelf in dezelfde positie als Verdonk.
> * Thans steunt D66 een met 64/79 verworpen motie van wantrouwen tegen
>   Verdonk - die zowel moties uitvoerd als gedekt wordt door het voltallige
>   kabinet, waaronder de eigen minister Brinkhorst.
> * De VVD wil een kabinetscrisis als Verdonk alsnog op moet stappen door de

Verdonk behandelt Ayaan Hirsi Ali in eerste instantie overeenkomstig
staand beleid. De tweede kamer eist een speciale behandeling voor haar,
waabij het eindresultaat voorop staat (principieel ietwat onjuist, maar
wel begrijpelijk). Verdonk voldoet daar aan. Collectief ontkent men
vervolgens dat het om een speciale behandeling gaat ('gelijke
monniken'...). Vanuit die onhoudbare positie opent men principieel het
vuur op de gekozen, noodzakelijkerwijs pragmatische, oplossing.

Dat is hypocriet van de kamer, misschien met uitzondering van een
enkeling (SGP?). Laat men zich met het landsbestuur bezig houden in
plaats van met een dagenlange orgie van politiek gehakkettak over een
individueel geval.

Verdonk mag wat mij betreft trouwens wel vertrekken, haar eigen ego
speelt een dominante rol in haar beleid, en haar diensten functioneren
slecht. Maar in dit speciale geval is het het optreden van de 2e kamer
zelf wat voor de meeste kritiek vatbaar is.

Lousewies heeft helaas geen manier gevonden om zich hieraan te
onttrekken, en ziet zich nu gedwongen om uiteindelijk een keer niet
alleen te blaffen maar ook te bijten naar deze minister. Jammer dat het
is op een onderwerp waar de kamer zelf zo'n slecht figuur slaat.

Bart