Hirsigate: D66 loopt in AHA-val

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Thu Jun 29 08:36:22 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zo is dat Ger, maar na Uruzgan ben ik nergens meer gerust op. Zeker
ook nu de volgeling van Brinkhorst lijsttrekker is geworden. Toch
lijkt het erop dat de fractie zich desondanks niet zomaar aan het
handje van Brinkhorst overal naar toe laat slepen. En dat is te
prijzen.

Je conclusie is juist, nu weer terugkomen op dit standpunt zou wel de
domste uitweg zijn voor D66, het zou niet eens een optie moeten zijn,
maar ja, wederom, dat zei ik ook tijdens het Uruzgandebacle en we
kennen de uitslag. Maar goed, Lousewies heeft toch echt wel geleerd
van de gemaakte fouten mogen we aannemen, dus zal de fractie dit keer
wel de rug recht houden, is desondanks mijn inschatting.

Drie opties dus.
- Het kabinet is verstandig en laat Verdonk vallen.
- D66 maakt wederom dezelfde fout en wil blijven 'oogsten'. En dan
stapt Lousewies uiteraard, net zoals Boris eerder deed, op als
fractieleider.
- D66 stapt uit het kabinet.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat mannetje Pechtold zich nu zo sterk
voelt na het mandaat van de leden, dat hij zijn afkeer tegen Verdonk
nu ook wil laten gelden en achter de fractie is gaan staan en
Brinkhorst en de rest van het kabinet in de kou heeft laten staan. Dat
zou betekenen dat zelf hij geleerd heeft van Uruzgan, ondanks dat hij
altijd het tegendeel heeft beweerd. Het zou wat zijn.....

De reacties van de VVD en het CDA maken trouwens wederom duidelijk hoe
zij de rol van D66 zien in de coalitie. Alleen daarom al is het goed
dat D66 nu voet bij stuk houdt.

Groeten,
Mark Giebels