Hoe krijgt Nederland het beste onderwijs ter wereld?

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Jun 25 15:52:50 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> Eens. Dat betekent m.i. afstappen van ons huidige systeem en in te
> steken zoals generatie Einstein al doet, nl. zelf (leren) informatie
> bruikbaar te maken.

Den Haag moet niet op de stoel van professional gaan zitten. Maar als
blijkt dat er beletsels zijn waardoor goede mensen of ideeën niet tot
hun recht komen dan moeten de obstakels uit de weg geruimd worden. Als
leerlingen onvoldoende betrokken zijn (uitval), dan *moet* men beter de
best practices in het vizier houden. Als de eisen die aan alles en
iedereen gesteld worden te gemakzuchtig gaan uitpakken, dan dient men
dat terug te zien in een lage kwaliteits-score van de instelling.

O ja, en studenten van bijvoorbeeld politicoloog Jos de Beus (het NRC
artikel waar je naar verwees) moeten gestimuleerd worden om hun tijd
beter te besteden dan bij iemand die geen samenhangend betoog tot stand
kan brengen.

> Blijkens, Bart?

Okee, je hebt gelijk Henk, ik doe mensen onrecht. Het is slechts een
indruk. Laat D66 dan eens flink aan de weg timmeren met bijvoorbeeld het
gratis op het internet publiceren van al het lesmateriaal in elke tak
van het onderwijs. Vergelijk wat het MIT in de VS doet.

Als het boeken zijn dan kun je de publicatie-rechten kopen voor
internet. Laat dan zien hoe goed die lessen en colleges en boeken zijn
en laat men op elkaars werk voortbouwen. Geef ook voor een klein bedrag
(niet kostendekkend) enige begeleiding of materialen voor serieuze
studenten. Maak er een wiki van zodat mensen er waarde aan kunnen
toevoegen, en feedback geven.

Je zou bijvoorbeeld de Open Universiteit gratis kunnen maken, alle
materialen op het internet. Alleen bijeenkomsten, tests, examens,
stages, persoonlijke begeleiding, etc, dat zou uit de klauw gaan lopen,
dus daar moet een financiële rem op zitten tegen ondoelmatig gebruik.

Bart