Mark Rutte nieuwe lijsttrekker VVD

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Jun 1 10:13:09 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Hein, het hele punt is dat D66 inhoudelijk helemaal niet *wil*
> terugkomen op de meeste high-profile items: deelname Balkenende II,
> Waddenzee, Borsele, wao, zorgverzekering, Uruzgan (had wel wat
> handiger gemogen).

Iets genuanceerder: een deel wil het niet, een ander deel wel. De partij
is verdeeld. Ik behoor tot het wel-terugkomen-op-deel.

> D66 heeft structureel last van een gebrekkige communicatie naar de
> kiezer toe.

Zelf beoordeel ik het strenger: D66 heeft haar kiezers voor een deel in
de steek gelaten. Het is niet "slechts" een communicatie-probleem, het
zit diepr en is structureler.

> Zonder eenvoudig te begrijpen deelbelang om te verdedigen is D66
> afhankelijk van een meer subtiel verhaal.

Dat geldt voor vrijwel álle politieke partijen. D66 is niet bijzonderder
in nuanceringen en spanning tussen ideaal en werkelijkheid dan een CDA
of een PvdA. D66 verdedigt zich vaak met dat argument: wij moeten het
hebben van twijfel en nuance, maar dat zie ik als een
uitvlucht-argument. Want het wel heel makkelijk om verviolgens te
zeggen: de kiezers hebben óns niet begrepen. Nee, wij hebben de kiezers
niet begrepen, en dat is een harde realiteit die in afhaakcijfers
uitgedrukt wordt.

> Van Mierlo en Terlouw konden dat soms overbrengen, anderen minder. En
> de uitschieter naar boven van 24 zetels dankte de partij inderdaad aan
> een bij uitzondering eens heel simpele boodschap: kies voor een paars
> kabinet.

Dat klopt. Het was een uitschieter.

> Er is natuurlijk nog wel meer. Zo ligt D66 door haar strategische
> positie altijd in ieders vuurlinie, speciaal van de PvdA.

Bart, D66 zoekt, zolang ik lid ben (1997) (minus 2004), de PvdA op. Ik
heb vreselijke dingen over de PvdA horen zeggen. Publiekelijk en op
bijeenkomsten aan de bar. Hand in eigen boezem, Bart, dat is van
Lousewies nu wil. Let's do it.

> Verder zou de partij een voorbeeld kunnen nemen aan de Libdems voor
> wat betreft concrete operationele kwaliteiten.

Zeker. Daarom is mijn voorstel (tien punten plan) om D66 om te dopen tot
Liberaal Democraten en steviger aan te sluiten bij Europese zusterpartijen.