Wie heeft er belang bij escalatie?

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Sun Jul 30 09:29:33 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 7/29/06, Martijn Meijering <mmeijeri at xs4all.nl> wrote:

> Mee eens. Hetzelfde geldt overigens voor Palestijnse terroristen.

Klopt. Een groot verschil is echter wel dat de Palestijnen als volk
niet bij machte zijn een oplossing te forceren en Israel wel. Israel
bepaalt, de Palestijnen kunnen slechts hun frustratie uiten. Maar wat
streeft men eigenlijk na? Voor rechts in Israel en voor de
extremistische organisaties in Palestina, is het voornaamste doel de
andere bevolkingsgroep te zien vertrekken. Israel heeft de militaire
middelen om dat te bereiken, heeft gelukkig een democratie met
oppositie ertegen en heeft (nog) geen groen licht van de VS ervoor,
maar komt wel weg met het voortdurend uitbreiden van de kolonisatie
van meer stukken land in de West Bank. De overgrote meerderheid van de
Palestijnen wil gewoon een normaal leven en kunnen reizen en handelen
met de rest van de wereld, zoals iedere andere wereldburger. Ze hebben
echter geen normale democratische structuur om dat te kunnen bereiken.
De bezetter bepaalt er nog steeds over zo'n beetje alles dat er
belangrijk is, men mag geen fatsoenlijke politiemacht opbouwen en de
economie krijgt geen kans door de belachelijke beperkingen in reizen
en handel tussen enclaves en met het buitenland. Het gevolg is dat de
gematigde leiders geen kans krijgen, want ze krijgen niets voor
mekaar. Wel succes hebben zij die 1) inzetten op het plegen van
wanhoopsaanslagen tegen de bezetter. Daar is een 'markt' voor, vanwege
de opgebouwde en begrijpelijke enorme haat tegen Israel. En 2), zij
die inzetten op een verdeel- en heerstactiek, Fatah dus, die via een
combinatie van corruptie Palestijnen aan zich weten te binden en die
tegelijkertijd ervoor zorgen dat ze de enige 'gesprekspartner' zijn en
blijven voor Israel en het Westen, door vooral fatsoenlijke uitspraken
en vergaande concessies te doen. Beide 'alternatieven' beschouw ik als
een ramp voor het Palestijnse volk. De schuld ervoor ligt evenwel bij
Israel en indirect de VS, omdat men maar voor die apartheidsstrategie
tegen de Palestijnen blijft kiezen, de strategie die logischerwijze
leidt tot bovenstaand scenario. De democratische krachten krijgen
systematisch geen kans. De ontwikkeling die Hamas het afgelopen jaar
heeft doorgemaakt is daar wederom een bewijs voor.

De Palestijnen zijn 100% afhankelijk van Israel en de Israeliers
nauwelijks van de Palestijnen, afgezien van wat goedkope arbeiders. De
terroristische wanhoopsdaden van de extremisten onder de Palestijnen
moreel gelijk stellen aan de terreuracties van Israel in de bezette
gebieden, daar ben ik het dan ook zeer mee oneens.

> Mee eens. Iets vergelijkbaars geldt voor het plegen van aanslagen door
> Hamas, Al-Aqsa martelaren etc.

Natuurlijk is dat contra-productief, tenminste voor het Palestijnse
volk als geheel. Maar stel je bent zo'n gematigde Palestijn. Iemand
die nog niet vol haat en wanhoop zit. Iemand die na al die jaren zijn
hoofd er nog wel bij kan houden? Wat zou je doen? Volgens mij kan je
helemaal niks. En *dat* is het eerste probleem dat opgelost moet
worden.

Daarentegen is het alternatief voor Israel heel helder en eenzijdig
uit te voeren: Eindelijk eens stoppen met die contraproductieve en
moreel verwerpelijke apartheid. En het liefst actief eraan werken om
de gewone Palestijnen een kans te geven om normaal te kunnen leven en
hun maatschappij democratisch vorm te geven. Wellicht dat je dan over
een jaar of tien een democratisch partner hebt in Palestina die bij
machte is de extremisten politiek op een zijspoor te zetten en ze
tegelijkertijd met een fatsoenlijke politiemacht onschadelijk kan
maken. Maar dan moet Israel eerst wel voor die weg kiezen en niet bij
de eerste de beste fladderende raket weer teruggrijpen naar de
middelen van bezetting en terreur. En die raket- en zelfmoordaanslagen
zullen uiteraard eerst verhevigen, want nogmaals, die extremisten
hebben helemaal geen belang bij vrede met Israel. Die ontvoering in
Gaza werd ook niet voor niks gepland in Syrie....

Groeten,
Mark Giebels