Wie heeft er belang bij escalatie?

w.t. jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Jul 28 14:54:02 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik pikte vanochtend uit Vrij Nederland nog het navolgende op (Max van
Weezel, Abdelkader Benalih?): In 2000 verliet Israel Zuid Libanon. Daar nam
Hezbollah, gesteund door Syrië de macht over. Vervolgens gooide de nieuwe
Libanese regering Syrië eruit - nu ja, gooien- en nu verwekt Hezbollah weer
onrust door 8 Israëlische soldaten te doden en 2 te ontvoeren. De reactie
van Israël komt me niet voor als noodweer, een algemeen erkend
strafrechtbeginsel, nu noch aan het vereiste van proportionaliteit, noch aan
het vereiste van subsidiariteit is voldaan, en zelfs niet als noodweerexces.
Maar ja (zucht van wanhoop), waar geen recht is, heerst de macht (ook een
oud rechtsbeginsel).

Groet,

Tjerk