Wie heeft er belang bij escalatie?

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Fri Jul 28 00:10:04 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 7/27/06, Dr. Marc-Alexander Fluks <fluks at dds.nl> wrote:
>  Mark Giebels <mark.giebels at GMAIL.COM>,
>
>  Ik vind je uitwerking prachtig - maar je gaat er van uit dat men de
>  zaak laat escaleren als men daarbij belang (voordeel ?) bij heeft.

Lijkt me wel ja. De feiten spreken oook voor zich. De militante
leiders van Hamas ontvoeren een Israelische soldaat en Israel laat het
vervolgens escaleren. En dat laatste was uiteraard het doel van de
militante tak van Hamas. Hetzelfde gebeurde in Libanon met de
ontvoeringen door Hezbollah en wederom gaat Israel er gretig op in. De
oorlogsplannen van de nieuwe Israelische regering lagen al klaar, men
wachtte slechts op een trigger die voldiende was voor de VS.

>  Oftewel: men heeft het escaleren in de hand.

Lijkt me wel. Israel kan elk moment stoppen en hetzelfde geldt voor
Hezbollah en Hamas.

>  En da's nog maar de vraag. Men kan net zo goed stellen dat 'escale-
>  ren' inhoudt dan niemand de zaak langer in de hand heeft.
>
>  Letterlijk betekent 'escaleren' immers dat verwikkelingen 'een trede
>  hoger' gaan - dus datgene overstijgen waar de zaak in aanvang nam.
>
>  Het ligt dan ook meer voor de hand dat zowel de Hizbollah als Israel
>  hun recente beslssingen betreuren nu ze zien waar dat allemaal toe
>  geleid heeft.

Ik geloof er niets van. Alles lijkt me behoorlijk doordacht uitgevoerd.

>  Oftewel: door dat 'escaleren' heeft men het juist *niet meer* in de
>  hand en is het maar afwachten in hoeverre de eigen belangen al dan
>  niet worden gschaad.

Laten we hopen dat men zich misrekent, maar ik geloof er niets van. De
militante leiders van Hamas in Syrie, Hezbollah en ook de Israelische
regering gaan hier allemaal versterkt uitkomen.

>  Ik wil niet zeuren - maar men kan net zo goed stellen dat juist 'het
>  Westen' de partij is die er belang bij heeft als de zaak escaleert.
>  Immers: kan het meer militairen naar het Nabije en Midden Oosten
>  sturen. En da's wel zo 'belangrijk' met al die olie daar in de grond.

De Bush administration heeft er inderdaad politiek belang bij. Hoe
meer terroristen, hoe meer fear, hoe meer Amerikanen die republikeins
stemmen.

Groeten,
Mark Giebels