Hoe krijgt Nederland het beste onderwijs ter wereld?

Elma Ouwehand e.ouwehand1 at CHELLO.NL
Tue Jul 4 16:48:32 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 4-jul-2006, om 16:23 heeft Bart Meerdink het volgende geschreven:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Elma Ouwehand wrote:
>
> (knipjes)

> Ja, Elma, maar niet op de manier van dat we paard en wagen terug
> gaan krijgen, dat is wat het onderwijs van 1920-1965 betekent.

ken je het alleraardigste boekje: the sabretooth curriculum (jaren 30)
als je wil, loop ik zelfs naar de boekenkast om schrijver etc te vinden

> Het nivo en tempo van het onderwijs dient zich per vak en per
> periode aan te passen aan wat de leerling interesseert

dat kan niet want er zitten 30 ll in een klas. en maar één leraar
en media genoeg natuurlijk (op den duur)

> en bij kan houden. Dan rolt er vanzelf uit welke leerlingen in
> welke richting het verst kunnen komen. Nivo A bestrijkt meer stof,
> Nivo C houdt het bij de basis.

ik hoor de jaren 70 voorbijkomen. ;)
setting en streaming

> Leerlingen die een stapje 'omhoog' willen proberen in een vak,
> misschien ook omdat ze juist die stof leuk vinden, krijgen wat
> extra aandacht om bij te spijkeren.

psies. daar zit de kneep. waar haal je ter plekke die extra aandacht
vandaan?
want (ik denk ff aan vmbo b en k) de problemen die zich roeren zitten
elders in de klas.

> Okee, het is allemaal niet zomaar perfect te organiseren, maar al
> doende zullen er manieren gevonden worden die redelijk werken.

jij komt niet uit het onderwijs bart. ;) het is geen bridge, noch
beleggen. ;)

> Hebben ze ook niks mee te maken denk ik, laten de instellingen maar
> doen waar ze goed in zijn, en de studenten hun weg vinden.

ik ben wel voor anatchie, bart, maar of het haalbaar en wenselijk is,
daar zou ik dan een commissie op willen zetten

> De individuele docent, in vruchtbare samenwerking met collega's
> binnen en buiten de eigen onderwijs-instelling.

stap één: schaf de onderwijswet af, of verander die grondig (ik schat
dat dat twintig jaar duurt)
hervorm de onderwijsinspectie grondig
ontmantel het 'old boys' network'
houd ondertussen de arbeidsmarkt in de gaten

> Hoezo? Iedereen die een idee heeft van wat er in de weg zit of wat
> er zou moeten gebeuren, maakt niet uit wat of door wie, moet zijn/
> haar mond open doen. Nu, vandaag. Leerlingen/studenten, docenten,
> didactici, ouders, politici, ambtenaren, wie dan ook.

het probleem is niet de mond open doen, het probleem is het luisteren

> We zullen toch eerst moeten weten wat er aan de hand is, als een
> kip zonder kop zijn we collectief al lang genoeg bezig geweest als
> ik iedereen mag geloven...

geloof vooral niet iedereen bart.
geloof mij ;)

> Minder goed onderwijs laat mensen niet hun potentiële nivo
> bereiken. Als iets er bij uitstek van afhankelijk is dat onze
> potentiële toppers ook daadwerkelijk echte toppers worden dan is
> het de kenniseconomie.

snap ik niet? leg uit ajb

> Jawelzeker, dit is niet de plaats om dingen op te knippen en in
> stukken te hakken totdat je tussen het struikgewas de bomen niet
> meer kunt zien, laat staan het bos.

het is allang opgeknipt

> Iedereen leert volgens dezelfde principes,

kijk, dat is om te beginnen al niet waar
er zijn minstens vijf belangrijke leerstijlen (vraag me niet meer hoe
ze heten en wie het gezegd heeft)

> heeft in meer of mindere mate dezelfde vaardigheden nodig,

ook dat is de vraag

> en heeft baat bij onderwijs dat moderne inzichten snel assimileert
> en dat aansluit bij onze samenleving.

ooh, bart, als jij daar het antwoord op hebt hangen wij leraren aan
je lippen.

> Alleen het intellectuele nivo,

de IQ? dat ouderwetse begrip? ;p

> en de soort en complexiteit van de vaardigheden verschillen.

psies

benoem wat je nodig hebt in de kenniseconomie van morgen, en hopla. ;)

gr elma