Bifurcatie: hoe nu verder ?

Mon Jul 3 13:18:52 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 3-jul-2006, at 13:07, Hein van Meeteren wrote:

> Verdonk wilde haar hachje redden? Nee. Wat ik lees in die
> verklaring: ik laat me niet de schuld in de schoenen schuiven van
> iets waarvoor ik in het geheel niet verantwoordelijk ben. AHA heeft
> gezegd te hebben gelogen, dáár ligt de origine van het probleem,
> dáárop heb ik een maatregel gebaseerd, en ik laat niet míj
> opzadelen met een fout die ik niet heb gemaakt.

Maar wat een enorme onzin nou toch weer Hein.

Er bestond voor Verdonk geen enkele noodzaak om zo snel naar buiten
te brengen dat zij een onderzoek had ingesteld en dat zij vooralsnog
concludeerde dat Ayaan Hirsi ALi/Magan het Nederlanderschap niet
had bezeten. Sterker nog: zoiets is volstrekt ongebruikelijk als ik het
goed begrijp; normaal krijgt betrokkene zes weken de tijd om de
conclusie
die na onderzoek is getrokken aan te vechten.

De fout zit 'm in die wonderlijke haast. Verdonk wilde kennelijk een
daad stellen als politica. Vervolgens heeft ze i haar kwaliteit van
minister
geprobeerd haar straatje schoon te vegen door een verklaring van
Ayaan Hirsi Ali/Magan.

Die verklaring diende geen juridisch doel, maar een politiek doel.
Een minister moet zich daar in individuele gevallen niet mee bezig
houden - daar geldt alleen de juridische werkelijkheid. Zij heeft dus
domweg haar beide rollen met elkaar verward, is daar terecht op
aangesproken en wilde vervolgens niet toegeven dat ze zich had
vergaloppeerd.

Erik vdMb