oppositiepartij D66

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Jul 2 19:18:08 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Elma Ouwehand wrote:

> Op 1-jul-2006, om 23:59 heeft Bart Meerdink het volgende geschreven:

> goh, weet jij dat dan?

Alles wat je als incident kunt aanmerken is onbelangrijk, in termen van
het landsbestuur, waar onze politici voor betaald krijgen. We hebben ze
niet ingehuurd voor het opvoeren van toneelstukjes, of voor het ach en
wee roepen bij elke keutel die verkeerd gelegd wordt. Of misschien juist
wel? ;-)

Kijk eerst naar dingen met de grootste impact, waar
a) miljoenen mensen in Nederland
b) intensief mee te maken hebben en waar je
c) op korte termijn
d) een belangrijke verbetering denkt te kunnen bereiken

Bijvoorbeeld: Onderwijs

Daarna kun je je richten op waar
a) honderdduizenden mensen in Nederland
b) vaak mee te maken hebben en waar je
c) op middellange termijn
d) een merkbare verbetering denkt te kunnen bereiken

Enzovoort.

Plaats alles in een breed lange termijn kader, geef bij a), b), c) en d)
een score en je krijgt een ruwe schatting van je prioriteiten.

Uiteraard komen er nog wat spoedeisende maar minder belangrijke dingen
tussendoor, maar daar staat tegenover dat er ook een hoop gedelegeerd
kan worden.

> hangt van ieders eigen prioriteiten af imo?
> ik eet liever een karig belegde boterham in een land dat de
> mensenrechten respecteert en andere landen daarin steunt dan andersom
> als je begrijpt wat ik bedoel.
> ik wil me niet hoeven schamen.

De score:
a) nauwelijks (mensen in Nederland)
b) nauwelijks (mee te maken hebben)
c) op zeer lange (termijn)
d) een niet meetbare (verbetering denkt te kunnen bereiken)

(Qua mensenrechten heb ik honger, anarchie, onderdrukking, uitbuiting,
ziekten, slecht onderwijs en armoede als ernstige problemen ingeschaald,
denk aan de aantallen).

Okee, idealisme is niet in cijfers te vangen, en je kunt het criterium
a) uitbreiden naar alle mensen in de wereld, hoewel men in het
buitenland wel zal opkijken dat wij hier een politici kiezen om hún
belangen te dienen en te bepalen wat goed voor hen is.

Even om misverstanden te voorkomen, ik overdrijf wat: ik geef ook aan
Novib (tegenwoordig Oxfam) en Amnesty Int en zo, en ik heb de Ode
(hoewel ik er minder van ondersteboven ben dan onze Simone Kuiter) maar
je moet een gezonde portie scepsis houden om te zorgen dat idealisme
meer is dan naïef wensdenken.

> je begrijpt dat ik dat anders zie, hoewel ik me nogal erger aan de
> media poppenkast iedere keer. begrijpelijk, want sappige tv, maar dat
> maakt het alleen maar erger.

Ehh, nee, even niet, leg eens uit waarom je dat anders ziet?

> mijn vraag is: wordt de (mijn) wereld hier beter van?

Mag ook, heeft hetzelfde effect.

> simpele oplossingen voor moeilijke vragen werken imo niet bart.

Van 99% naar simpele oplossingen, ik mis je gedachtensprong.

Maar over wat je schrijft: Ik kijk er anders tegenaan. Moeilijke vragen
hebben vaak ook simpele oplossingen (bijv: niets doen), alleen die
verzin je dan niet zomaar. Eenvoud blijft het kenmerk van het ware.

Bart