Olmert geeft leger carte blanche

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Sun Jul 2 20:39:08 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het leger op de burgerbevolking afsturen, en alles is geoorloofd.

Olmert: "En wanneer ik zeg alles, dan bedoel ik echt alles"

Het gaat je verstand te boven.

Objectief schrijven over Israel en de Palestijnen is onmogelijk, zie het
net uitgekomen boek van Joris Luyendijk "Het zijn net mensen".

Maar ik denk dat overduidelijk is dat dit een misdaad is van Olmert.

http://www.trouw.nl/laatstenieuws/ln_buitenland/article376560.ece
Laatste nieuws (Novum/ANP)   | buitenland  | 02-07-2006 19:47 | © Trouw

Israëlische premier geeft leger carte blanche
JERUZALEM (ANP) - De Israëlische premier Ehud Olmert heeft zondag zijn
troepen in de Gazastrook een carte blanche gegeven voor hun optreden.
Hij zei dat ze alles moeten doen om de ontvoerde militair Gilad Shalit
terug te halen. ,,En wanneer ik zeg alles, dan bedoel ik echt alles''
beklemtoonde de premier bij de wekelijkse kabinetszitting.

Tijdens het kabinetsberaad gaf Olmert het leger de opdracht de acties in
de Gazastrook te ,,intensiveren'', aldus een officiële verklaring die na
afloop werd uitgegeven. Het leger en de veiligheidsdiensten moeten
,,jacht maken op deze terroristen, zij die hen zenden en zij die hen
beschermen.''

De Israëlische strijdkrachten zijn er door mensenrechtenorganisaties
zoals Amnesty International van beschuldigd oorlogsmisdaden te begaan
tijdens de woensdag begonnen aanvallen op de dichtbevolkte Gazastrook.
Met name de opzettelijke vernieling van eigendommen zoals bruggen, een
elektriciteitscentrale, overheidsgebouwen of een postkantoor oogsten
veel kritiek. De water- en stroomvoorziening is in de Gazastrook deels
uitgevallen door beschietingen.

Zondag nog schoten de Israëli's het kantoor van de democratisch gekozen
Palestijnse premier Haniyah kapot. De Israëliërs houden zijn radicale
Hamas-beweging, die volgens het zijn eigen handvest uit is op de
vernietiging van de joodse staat, verantwoordelijk voor de ontvoering
van Shalit.